Tisdag -

 
Idag har jag varit på praktik hela dagen, så roligt. Det roligaste jag vet är nya människor?! Att få lära känna och umgås. Speciellt om personerna är trevliga - och på Ömheten har jag bara träffat på fina personer! 

Nu ska jag sitta och plugga om mat och nutrition ikväll. Sjukt intressant, visste ni tillexempel att kroppen är primärt inställd på att tillgodose energibehovet och att förhindra viktnedgång, dvs vi vill äta mer vid fysisk aktivitet. Systemen är alltså allt för svaga för att minska ätandet vid övervikt då kroppen endast är kodad till att motverka förlust av kroppsmassa (Detta för att viktnedgång förr i tiden betyder svält och tillslut död). Eller att nedsatt aptit på morgonen är vanligt pga att man är outsövd och har vaknat för tidigt i sin dygnsrytm (den går kroppen efter varje dag). Prestationsförmågan blir sämre om man vi ej äter och man bör äta 6 måltider per dag. Man räknar ut sitt kaloribehov med 30kcal/kg. Viktigt att verkligen ge kroppen den näring och energi som behövs!

Allt är så sjukt intressant, sitter liksom med nöje och pluggar i flera timmar varje dag. Vad töntig jag är;)
 
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback