Hjärnspöken är ångest och ångest går över

 
Att åka utomlands i tre veckor.
För allmänheten är utlandet semester, avkoppling, god mat och fantastiska dagar. Men en utlandsresa för en person som haft ätstörningar - det är faktiskt en utmaning. Att inte få träna på tre veckor - samtidigt som man ska äta restaurangmat tre gånger om dagen  + chips och efterätter. Att leva tre veckor som en helt normal Svensson utan att ens tänka en enda anorektisk utväg. Och vet ni? JAG FIXADE DET - SÅ JÄVLA KUNG=)
 
För vet ni?
Första veckan bombarderade faktiskt hjärnspöken min hjärna. Dem sa att jag blir ful och tjock om jag åt som invånarna i Amerika. Dem sa att jag inte kunde bära bikini för att jag skulle bli stor. Dem sa att jag inte var värd att resa. Ångesten var ganska hög och spökena försökte ta ifrån mig glädjen över att vara ute och se världen. Men vet ni? Jag vägrade låta dem förstöra min semester - så jag sa tyst till dem. Jag sa att dem hade fel, sjukt jävla fel. Jag gick emot dem elakt starka tankarna och bar min bikini så ofta jag bara kunde blandat med att jag åt chips på stranden;) Och vet ni var det sjuka är? Spökena blev bara tystare och tystare för varje dag som gick...

... & det är precis så det fungerar. Hjärnspöken är ångest och ångest går över. Hjärnspöken är påhittade ord som vill förstöra ens liv, det är inte ens sanningar. När man säger emot spökena ökar ångesten hastigt för att sedan bli lägre än någonsin tidigare. Därför är det så extremt viktigt att utsätta sig för sådant man tycker är jobbigt. Destroy what destroys you.

Du är värd ett bra liv.
Jag kanske kommer att jobba emot hjärnspöken hela mitt liv. Men jag vet att dem kommer bli tystare och tystare desto mer jag arbetar emot dem. Precis som på resan jag nu varit på. Sista veckan gick jag faktiskt runt på stranden och var stolt(!) över min bikinikropp. Hur häftigt är inte det egentligen?! Allting handlar om att respektera sig själv och tala positivt till spegelbilden.
 

För det är ju precis så - Du är värdefull och bra - oavsett var dina hjärnspöken säger till dig.
Låt inte hjärnspökena få dig att avstå livet.
Du duger så enormt bra precis som du är. Glöm aldrig någonsin bort det.
Du är värd precis det fantastiska livet du vill leva.

KRAM TILL DIG <3

 
Sista dagen, glad tjej som åt chirre på stranden;)
 
 



Kommentarer

Julia! Du. Är. Fantastisk!❤️ Och dessutom vacker som en midsommardag☀️

Svar: Tack Nina, du är minst lika fantastiskt. Hoppas allting är bra med dig, KRAM!
Juliaajoo

» Nina

Jag som skicka föregående förresten hihi 🙊

Fan vad bra!! Riktigt starkt av dig!! Jag gick emot ångesten igår då jag var ute med hunden, fick världens ångest där vi satt i en hemlig dunge, Dipp slet i träden och jag satt och skakade, det kändes som att ångesten var där som en fysisk person, men jag satt kvar (mest för att jag inte vågade annat)

Men, vi kan om vi vill :)

Svar: Härliigt att höra, ja ångesten är till för att övervinnas. Kämpa på, tror på dig!=)
Juliaajoo

» Lisa

åhh, bra skrivet. Jag Behövde dom orden, tack Julia<3

Svar: Kram <3
Juliaajoo

Jättefint skrivet!

Svar: <3
Juliaajoo

» Hanna

Du är helt fantastisk som klarar det.
Vet själv hur svårt det är att bryta ätstörningens klor. Men du fixa det.

Svar: <3
Juliaajoo

riktigt bra inlägg!

Svar: <3
Juliaajoo

Du är värdefull Du klarar det här :)

Svar: <3
Juliaajoo

Starkt jobbat! Vet hur tufft det kan vara. Men som du säger själv, steg för steg - ju mer man trotsar de där monstren - så blir man starkare och starkare. De kanske kommer finnas kvar inom en, men efter en tid lär de inte kunna få en syl i vädret!

Svar: <3
Juliaajoo


Kom ihåg






Trackback