SVAR PÅ KOMMENTAR - VÄN MED MIN ÅNGEST

Kommentar 
Har du något tips att släppa oro/ångest? Det bästa är ju att leva i nuet. Men kan ju kännas svårt de med ibland. 
 
 Svar på Kommentar
Det finns många olika typer av ångest. När jag var drabbad av ätstörningar, var min ångestnivå extremt hög. Jag hade låg självkänsla och mådde piss. Men idag mår jag bättre, självkänslan är bra och min ångest ligger på en normal nivå. För vet du? Alla har vi ångest i grunden, vilket även är vår främsta drivkraft. Det är ångesten som får oss att göra förändringar i livet. Själv är det under mina "ångest-dagar" jag gör bäst ifrån mig på jobbet/fritiden. Det är då jag tar tag i sådant som får mig att må dåligt/ situationer jag vill förändra. Idag är jag liksom vän med min ångest. Det är min främsta drivkraft=)

Så mitt tips till dig är att: Fundera på varför din ångest är så jobbig? Vad är det som får dig att må dåligt? Jobba sedan utifrån den situationen. Gå emot din ångest och den otäcka känslan. För hur sjukt det än låter; så kommer din ångest att minska, desto mer du går emot den. Att leva i nuet har aldrig fungerat för mig. Eftersom det finns en kärna till varför man har ångest. Denna kärna måste förstöras. På så vis dämpas ångesten till en normal nivå och den blir ens drivkraft istället. Och svar: Nej! det är inte a pice of cake att jobba emot sin ångest, men det är värt det. Alla dagar i veckan! 
 
Ångest går att likna med en björn som står bredvid en. Desto mer man matar ångesten, desto större blir björnen. Tillslut är han så stor att ham står med sitt gap och vill äta upp dig. Men desto mer man går emot ångesten, krymper björnen eftersom han inte får någon mat. Och vem fan är rädd för en söt liten björn-bebis liksom?! 
 
Min ångest under ätstörnings-tiden

Min ångest idag. Hihi visst är små bebis-björnar gulliga?



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback