Ska söka utbildning- på annan ort


Jag känner mig redo för plugg och fruktansvärt klar med Skellefteå. Så efter Jul är planen att flytta söderut och plugga. Kanske till beteendevetare, Socialpedagog eller Socionom och vart ska jag flytta då? Kanske Västerås eller Trollhättan. Jag har tidigare varit inne på sjuksköterska eftersom det behövs mycket folk i den yrkeskategorin och lönen är relativt bra. Kom faktiskt in på Sjuksköterska förra hösten, men tackade nej "Känner mig inte redo" var mitt motargument. Men ska sanningen fram vill jag ju faktiskt inte jobba som sköterska, jag vill ju jobba med barn och ungdommar med psykisk ohälsa. 

Jag tror det är precis så de fungerar. Man kommer "inte känna sig redo" förrän man vet att det är helt rätt. Sedan tycker jag hetsen kring utbildningar är helt onödigt hög. Det finns faktiskt inga krav på att man måste plugga, även fast samhället får oss att tro det. Att vi "måste göra någonting åt våra liv" och "bli någonting". Men vi är ju redan någonting? Vi är faktiskt oss själva och det får inte underskattas.

Nej. Plugga ska man göra för att man själv verkligen vill göra det. Inte för att samhället "kräver det". 
Plugg eller inte - vi är lika jäkla bra oavsett vad. 



Kommentarer
» Frida

Linköping och Norrköping ÄR de bästa studentstäderna! Tips bara!

Svar: Åh okej. Det är så? Skulle vara kul med Linköping! det får jag fasen kolla upp. Tack för tipsen Frida :D
Juliaajoo

» Mikis

Rekommenderar Uppsala!! :)

Svar: Oh okej! Den lever alltså upp till alla förväntningar man hört om uppsala?=)
Juliaajoo


Kom ihåg






Trackback