Det finns inga genvägar

När jag gick högstadiet var det rutin att springa två kilometer varje år. Vi brukade göra det strax före sommaren och varje år medförde just den gympalektionen både nervositet och prestationsångest. Just för att vi sprang på tid - och hoppas på förbättring varje år. 

Jag kommer aldrig glömma vad vår gymnastiklärare sa till klassen första gången vi skulle springa. "Det finns en genväg och det vet ni om. Jag hoppas att ni inte tar den & fuskar er till en bra tid. För en sak ska ni veta: Det finns inga genvägar om ni vill nå en lyckad framgång" - Just dem orden finns klistrade i framloben på mig. Jag läser dem om och om igen när jag stöter på en motgång. Eller om jag vill lyckas med någonging som känns jobbigt, ansträngande och drygt. Oavsett om det kommer till träning, plugg eller att övervinna en ätstörning. Det finns inga genvägar till att lyckas påriktigt. När det går extra tungt - så vet jag att det bara är att bita ihop över och underkäken - och fortsätta framåt - för ingen latmask når någonsin success.

Hur som helst. Efter att min lärare sa dem orden bestämde jag mig för att skippa fuska. Jag sprang rundan på elva minuter första året (eftersom att jag hatade att springa). Men varje år förbättrade jag mig med en minut. En minut. Det är ju lysande. Jag minns tuffingarna i klassen, som tog genvägen. *bortklippt* Ser ni något litet mönster? Det gör nog jag! 
 
Skippa fusk och genvägar. Bit ihop över och underkäken och kämpa för att nå dina mål. Det är du värd!

(Ps: Eftersom alla missuppfattar mitt inlägg väljer jag att förklara lite tyligare. Det jag menar med min text är att man måste fightas för att komma framåt. Att i princip ingenting kommer gratis. Väljer man att ta genvägar genom hela livet, så kommer man aldrig heller att nå sina mål. Om man däremot väljer att kämpa för att nå dit man vill - kommer man att göra det också (tyvärr kan dålig självkänsla, sjukdom eller ångest stå ivägen) - men även där finns ju någonting att jobba på? Liksom: Du gör val varje dag. Vill du må bra eller vill du må dåligt? Vill du nå dina mål? Eller vill du inte det?.... Du väljer själv. Vågar du bara ta ett steg ur den dåliga cirkeln - är du redan halvvägs till success. DU ÄR VÄRD ATT MÅ BRA!!



Kommentarer

Blir lite fundersam, känns som ett påhopp här.
Hur menar du nu?

Svar: jag ser absolut inte "ner på någon". Det absolut enda jag tänkte på när jag skrev den texten var att man måste kämpa för att nå success. Att livet kan vara bajs, men man måste kämpa som ett svin för att komma därifrån (så är det för mig i alla fall). sen tog jag bara gympalektionen som ett exempel!!! menar verkligen ingenting illa. Sen tog jag bara det dåliga exemplet i slutet, för att typ visa vad jag menar! typ att riktigt jäkla slit ger resultat!!! sedan vet jag att många som "fuskade på högstadiet" har jobb osv idag:) men var bara ett exempel, inget illa menat. Absolut inte!
Juliaajoo

» isa

Är nog beredd att säga detsamma som Ida, inte okej Julia. Du pratar om att man ska strunta i alla ideal, vara sig själv osv. Men det du just skrivit om att dina gamla klasskompisar blivit "överviktiga" (jag vet, inte dina ord. Men det är så det låter.) går ju emot det du säger. Du är en fin tjej och du har ett gott hjärta, men du måste tänka på hur du skriver.. du ska inte dömma någon för att denne tar en genväg eller ditt eller datt, för varför skulle någon bli sämre för det? Förstår hur du tänker, men din formulering var otroligt klumpig.

» isa

Och arbetslösa, på riktigt? Vad gör en arbetslös sämre än oss? Alla har inte lika lätt att få ett jobb som vissa andra, kanske av andra orsaker inte fixar att jobba, kanske inte hittat yrket för sig själv? Tro mig, jag känner många som ofrivilligt är arbetslösa och det har inget med att dessa har genat genom livet.

Svar: hejsan,

jag dömer ingen. Vill någon ta genvägar så helt okej för mig:) jag menar... exempel: typ alla som har kända föräldrar och själv vill bli kändis föds oftast i en genväg till framgång. Så handlar ju livet om:)... man ska ta alla chanser och möjligheter man får - för att nå dit man vill!!:D men personligen tror jag att målet känns som bäst om man verkligen kämpar för det!

och.. att vara arbetslös kan inte vara lätt idag. jag vet att många är det och jag vet att det är av olika anledningar också. många mår psykiskt dåligt och andra hittar inget jobb. Jag vet det:) och dem är inte sämre, det tycker jag inte ! men att man "inte hittar sitt drömjobb" tycker jag är synd - men då kan man ju jobba med något annat tills det dyker upp. menar att typ vården, taxi och olika affärer alltid behöver mer personal. Men om man mår dåligt & inte tror på sig själv är det inte lika lätt. tyvärr'

vet inte mer vad jag ska säga. synd att du missuppfattar mig
Juliaajoo

» Sofia

Hej! Vi är flera som verkar reagera på detta och så känns inte som vi missuppfattat, tycker själv att du uttryckt dig väldigt klumpigt i denna text.

(Och verkar också som vi gick på samma skola allihopa och som du hänger ut så här känns väldigt trist)

Svar: Hejsan Sofia!
Meningen med min text var att försöka ge motivation till att kämpa. Att bevisa att det aldrig är försent. Att man alltid kan göra en förändring och att man alltid kan bli bättre. Oavsett vad liksom! Men att fusk inte leder någon vart. Oavsett vem det gäller såklart! :) Sedan tog jag bara gymnastiklektionen som ett tjoller exempel, just för att jag tycker att det var lätt att relatera.

Synd att alla "från min gamla skola" missuppfattar. Jag tycker inte illa om någon där. Men uppenbarligen gör ni det om mig:) eftersom jag var the only one som inte ens blev bjussad till den senaste återträffen(Y).

Raderat raderna som ni tycker var fruktansvärda. Synd att ni ens ska ta åt er. Synd att ni ska känna er träffade=/ Menade verkligen ingenting illa!
Juliaajoo

» isa

Som tidigare skrivet, så förstår jag din tanke. Men att "hänga ut" för att just visa en poäng fungerar inte.

Sen så har jag aldrig hört någon säga ett ont ord om dig på örjansskolan, så att folk tycker illa om dig ska du inte tänka. Det finns inget att tycka illa om. Kan bara tala för mig själv , men blev bara sur över din formulering och tycker inte alls dåligt om dig :)

Svar: Jättebra att du kommenterar, reflekterar och reagerar. Ibland skriver jag när jag har bråttom och hinner bara tänka texten från en synvinkel. Vilket kan bli mega fel, som i detta tillfälle. Jag erkänner att jag var klumpig i min formulering, ville inte "hoppa på någon", så sorry. Hoppas bara att ni kan skaka av er "påhoppet". Jag tycker att både du och Ida var dem härligaste glädjespridarna under de tre åren. Tycker ärligt talat väldigt mycket om er!!:)
Alltså tack för fina orden!! Och ja, folk kanske inte tyckte illa om mig, det hoppas jag inte iallafall. Ingen (förutom två) från min egna klass känner mig ens. Dom fick träffa någon blyg, hata livet tjej dem tre åren... Men men, som tur var går livet vidare å man utvecklas som människa varje dag!(Y)

Kram på dig:):)
Juliaajoo


Kom ihåg






Trackback