Det är normalt. Du är normal.



Jag vet att det är viktigt att visa sig stark, oslagbar och bäst på alla sätt och vis. Men ibland känner man sig inte så. Det gör inte ens Jim Carrey - och då kan man tro att han har allt. Ibland känner man sig ensam bland folk och ledsen utan anledning. Alla mår vi dåligt ibland. Det är bara samhället som målat upp en äcklig bild angående hur vi bör  må för att vara lyckade människor. Det är någonting som gör mig så irriterad. Tänk om vi alla bara kan berätta när vi befinner oss i en dålig period? Det skulle få andra att våga lätta på hjärtat också. Och det skulle få hela Sverige att må bättre. Sänka kraven och bli mer mänskliga.
 
Ibland har jag PM från folk jag inte känner. Allt från snygga killar till unga tjejer. Alla börjar lite försiktigt genom att säga att de gillat något från min blogg - sedan kommer bomben. Allting som får dem att må dåligt. Det är liksom helt sjukt. Ni skulle aldrig kunna gissa att den snygga killen med Ralph Lauren tröjan har ångest och känner att han inte passar in. Aldrig kunde ni heller tro att den lugna och söta tjejen på 14 år hatar vågen och gråter sig till sömns på nätterna. Den psykiska ohälsan är så vanlig. Var 4e tjej har någon gång skippat skolan för att dem känt sig för fula för att gå dit. Jag kan säga att jag tillhörde den kategorin!  

Min poäng med detta inlägg handlar om den psykiska ohälsan. Den är vanlig. Det är inte ovanligt att ha ångest, vara ledsen, nedstämd eller vara orolig. Det är synd att den är så jäkla vanlig. Livsviktigt att våga prata om problemen. Det är ingenting att skämmas för. Ingen är vi perfekt och alla mår vi dåligt över någonting. Det är normalt. Du är normal. 

Ta tag i det som får dig att må dåligt. Ta hjälp av någon. En vän, mig eller psykolog. Det är inte farligt att gå till en psykolog. Det skulle vi nog alla behöva ibland hehe. Men lova mig en sak - släng inte bort flera år av ditt liv på att må dåligt. Ta tag i problemet! 



Kommentarer

fint

Kloka tankar :)


Kom ihåg






Trackback