TVÅ SAKER

För det första) Hur kan SverigeDemokraterna fått chansen till att bli Sveriges tredje största parti. Ganska sjukt med tanke på att "ingen röstar på dem". Jag har iaf inte pratat med en själ som "lagt sin röst på SD". Hur som helst är det fruktansvärt & jag hoppas för allt i världen att Stefan Löfven kommer vara lika strikt som Fredrik Reinfelt och bilda en regering som inte ger SD något inflytande. Helt ärligt: Folk som röstar på SD måste vara otroligt dåligt pålästa och försöker skämta med Sverige?

Detta är verklighet. Vi MÅSTE öppna våra hjärtan och hjälpa till, som Fredrik Reinfeldt säger.


För det andra) Jag tycker det är enormt viktigt att tro på sig själv och sina drömmar. Dessutom tycker jag att varje människa är viktig - att alla personer behövs, men har olika behov. Jag tycker inte att alla behöver leva under samma kriterier. Jag tror på att hjälpa människor. Att alla får den hjälp som faktiskt behövs. Ge sjuka människor dem pengar, sjukvård, psykiskt stöd & hjälp som behövs. Sedan tror jag på att hjälpa så många som möjligt ut i arbete igen. Eftersom ingen mår bra av att vara arbetslös/sjukskriven - det är en psykisk död. Själv har jag varit sjukskriven vid två tillfällen & båda gångerna har jag egentligen vägrat att återgå till arbete igen eftersom "jag varit så dålig". Men med mycket pepp och hjälp så  jag har lyckats båda gångerna. Så egentligen kallar jag det inte hjälp att bli sjukskriven och leva på bidrag. Jag kallar det hjälp att få tillbaka sitt jobb och självförtroende igen!

Jag tror på att privata företag skapar arbetstillfällen, inte att ökade bidrag och skatter bidrar med mycket. Så egentligen, till er som funderar på att starta eget företag de kommande fyra åren: Tyvärr kommer ni få det tufft, eftersom ni inte knappt kommer att tjäna någonting på det. Och till er som funderar på att vidareutbilda er - tänk en extra gång - för mycket av era framtida pengar kommer att gå till överdrivet hög skatt! 

Jag tycker att skatt är en bra sak, eftersom den går till viktiga saker. Folk som är sjuka och behöver hjälp måste få den hjälpen också. Men folk som är halv-sjuka & folk som är arbetslösa måste få hjälp tillbaka till arbetet igen, i den mån som går. För att vara hemma från jobbet är egentligen bara dåligt: Man får dåligt självförtroende, dålig självkänsla, man känner sig onödig och man har aldrig en chans till att lära känna nytt folk och skaffa sig arbetserferenheter.

Sedan tycker jag det ska löna sig med utbildning och att starta egna företag. Om man kämpar hårt för en sak, ska det även ge utdelning. Dock tycker Socialdemokraterna att personer som är arbetslösa ska tjäna lika bra som mig, som jobbar arslet av mig fem dagar i veckan? Med andra ord ska jag arbeta arslet av mig och försörja folk som inte orkar arbeta? För vet ni? jobb finns. Vill man ha ett jobb, är det bara att skaffa ett jobb - thats it. Man måste bara tro på sig själv & att man fixar det... Men nu.. när bidragen kommer bli enormt höga, är det ju lika värt att vara arbetslös eller sjukskriven istället?

Just därför fick Moderaterna min röst.


Jag bor i Skellefteå där majoriteten av ungdomarna tycker att "Skellefteå står still". Att vi har dåligt med bostäder, att torget är pinsamt fult & att vi har dåligt med arbetstillfällen. Och vet ni en sak? Skellefteå har varit styrt av Socialdemokraterna i 70år - Det är just därför Skelleftteå står still. Vi är Sveriges andra rikaste kommun för att pengarna inte används till ett nytänkande och växande Skellefteå. Jag var in och pratade med Andreas löwenhöök, moderat i Skellefteå. Han berättade vad som skulle hända med Skellefteå om dem fick styra. Om alla nya lägenheter som skulle byggas (därav ännu mer arbetstillfällen). Han berättade även att torget skall byggas om och hur mer arbetstillfällen kommer bli till. Men (tyvärr) fortsätter vi att vara sosse-styrda och (tyvvärr) kommer Skellefteå fortsätta att stå still. 

Fick frågan om att gå med i nya moderaternas ungdomsförbund, vilket jag ska fundera mer på!



Kommentarer

ÄLSKA din blogg

Svar: <3
Juliaajoo

helt rätt, håller med dig till 100% på detta my friend :)

Svar: Kram på dej:)
Juliaajoo

Här visste vi mycket om Socialdemokraterna, ser jag. Kritisera gärna, men gör då det sakligt och utan överdrifter.

Svar: Jag tror mer på moderaterna, tyvärr! Och att höja bidragen till 80% av sin vanliga lön (för dem som ej jobbar), kommer tyvärr inte motivera många till att börja om att jobba igen. Förut då sossarna styrde Sverige förtidspensionerade dem alla som var sjuka! Jag vill se ett Sverige som tror på varje enskild individ. Att dem som är sjuka ska få alla pengar och hjälp dem behöver & att alla som kan jobba - ska få HJÄLP & PEPP ut i arbetslivet igen.

Och hur moderaterna klarade sig geni finanskrisen är värt all eloge!

Men du har rätt, jag kan mycket mer om moderaterna än socialdemokraterna. Just för att deras tankesätt tilltalar mig mer & jag håller mest med i deras frågor. Men självklart får alla tycka vad dem vill! - och jag hoppas såklart verkligen Stefan Löfven all lycka till nu i dessa fyra år!:)
Juliaajoo

Tänkte på det som Dick sa när vi hamnade i moderaternas tält på torget i helgen. Bara för att man är sjukskriven via sitt jobb som snickare för att någonting har hänt så behöver ju inte det betyda att man inte kan jobba 100% någon annanstans. Man måste ut i arbetslivet och prövas för att se vad man egentligen kan. Människor idag är så kräsna när det gäller jobb, nästan så att folk tror att man ska få det bästa direkt..

I Skellefteå pratar man om förändringar, att saker måste hända, locka hit ungdomar. Då kanske det är bäst att man vågar chansa lite, testa något nytt, människor som har nya idéer och inte människor som har suttit i 71 år och som är rädd för förändring.

Sverige har förlorat den bästa statsministern/politikern någonsin, en person med ett öppet hjärta som vill att alla ska ha det bra. Heja Reinfeldt! Dessutom förlorar nu Sverige kanske i särklass den bästa finansminister vi någonsin haft. Anders Borg! Tyvärr tror jag att ingen någonsin kommer att komma upp i deras nivå. Sverige har förlorat 2 viktiga personer.

Tror vi ska ta vårat förnuft till fånga och gå med i MUF!

Svar: Jag bara håller med i dina ord Julia. Kloka ord och tankar!
Juliaajoo

Håller med Josefin. Dessutom har ju moderaterna haft rätt många år på sig att göra ett lyft och ändå "står Skellefteå still" i dagsläget? Det säger väl en del

Svar: Sex år & då har dem haft fullt upp med en finanskris, som du garanterat inte ens märkt av?(a) och som svar på din fråga: ja! Moderaterna styr Sverige. Men Skellefteå är det sossarna som styrt i 71 år!
Juliaajoo

Förlåt om jag höll otrevlig ton, men jag har fått höra så otroligt mycket inkorrekta grejer om Socialdemokraterna de senaste tjugofyra timmarna att jag bara brinner av på en gång.

Givetvis är jag med dig, alla har vi rätt till vår egen åsikt, men jag tänker att om man inte är så haj på vad ett "motståndarparti" står för så är det kanske bättre att man pratar enbart om det parti man sympatiserar med. Det är lätt att det blir fel annars och att man kanske för vidare information som inte är korrekt framförd.

Jag råkar komma från definitionen av arbetarklass, och socialdemokratin är väldigt hårt förankrad i mina värderingar. Likväl som du inte ser dig som lika insatt i socialdemokraternas politik som i moderaternas får väl jag erkänna mig tvärtom.

I vilket fall som helst så menade jag inget illa, du gör ett bra jobb med bloggen - fortsätt så! :)

Svar: Jag tycker inte du håller otrevlig ton, jag är hellre glad över din kommentar. För det är såhär politik fungerar. Alla har sitt parti de brinner för - och så måste det vara:)Själv tycker jag att alla partier har bra och dåliga förslag. Men moderaterna är dem som faller mig mest i smaken då jag tittar på debatter och liknande. Håller oftast och alltid med i vad dem säger, likväl som du håller med socialdemokraterna! Nu får vi bara hoppas att socialdemokraterna gör bra val och hjälper Sverige till att bli ännu bättre. Jag väljer att tro på Stefan Löfven nu, ge honom en chans liksom! För nu har dem en bra grund att stå på. Reinfeldt och gänget har gjort ett fantastiskt jobb!
Juliaajoo

» Frida

Att vidareutbilda sig handlar inte enbart om att tjäna pengar, i alla fall inte för min del. För mig handlar studerande om att kunna gå till ett jobb som jag trivs med i framtiden. Gapet mellan de röd-gröna och alliansen är litet jämfört med vad det hade kunnat vara, och oavsett vilket part vi röstar på behöver vi inte vara oroliga att "fel parti vunnit". Jag litar på att de röd-gröna kommer göra sitt och är helt övertygad om att alliansen hade gjort detsamma om de vunnit.

Själv är jag varken röd, grön eller blå utan kan mycket väl tänka mig att jag kommer att ändra min ståndpunkt till nästa val. Samhället förändras och så även vilket parti som är bäst lämpat att styra Sverige.

Sedan handlar det, tycker jag, om att rösta för samhällets bästa, inte sitt eget bästa. Och det finns inte en människa som kommer lida av skattehöjningar - personerna som drabbas hårdast är personerna som tjänar mycket, och då spelar någon hundra- eller tusenlapp hit eller dit ingen som helst roll. De som lider om skattehöjningar uteblir är de som redan står "längst ner" i samhället och det är dem vi behöver hjälpa.

Bra blogg :)

Svar: Det är precis som du säger - vi måste hjälpa varandra. Vilket vi redan gör, mer än något annat land. Vi hjälper alla människor till ett värdigt liv, med bidrag & a-kassa. Även folk som egentligen skulle behöva hjälp att komma tillbaka i arbetslivet istället!

Mätningar har visat att småbarnsfamiljer fått ca 4000 kronor mer i plånboken varje månad när alliansen styrt, vilket är ganska mycket pengar för en barnfamilj! Vad kommer nu dessa pengar att gå till? - om det bara hade gått till människor som verkligen är i behov av det. Men TYVÄRR är inte fallet så. Inte alla pengar i alla fall!
Juliaajoo

Alla partier har sina positiva/negativa sidor. Men en fråga som står mig närmast är sjukvården. Moderaterna står för en mer privatiserad sjukvård och är för vinster i välfärden och det tror jag ej är rätt väg att gå. Ett tips är att kolla in denna länk.http://m.youtube.com/watch?v=H7625LKgDOc

Svar: Sjukvården är absolut viktig. Dem bör skötas, vilket sen inte gör nu. (Eller vi har det riktigt jäkla bra här i Sverige jämfört med Afrika - men det kan bli ännu bättre!) jag ska kolla på länken senare idag! Kram på dej :)
Juliaajoo

» Emma

Bra skrivet Julia!:)

Svar: Tusen tack Emma! :) alla får verkligen ha sin egen åsikt & ingenting är egentligen fel <3
Juliaajoo


Kom ihåg






Trackback