Samhället pressar oss till det yttersta för att nå platt mage och tight gap


Skönhetsidealen finns överallt idag. På bloggar, tidningar, i gymmet och internet. Texter och osynliga budskap som försöker inbilla oss hur vi inte duger och räcker till. Samhället pressar oss till det yttersta för att nå tight gap och platt mage. Idag står det tydliga signaler om hur man MÅSTE vara för att överhuvudtaget VARA någon. Detta tror jag är grunden för dagens skandal-siffror för ungdomar med psykisk ohälsa. När jag själv var i tonnåren var trenden XS och minimalt med mat på tallriken. Idag har det istället gått över till träning och kost. Många i min omgivning har redan fallit i fällan utan att dem vet om det. Om man tillexempel går från diet - till - diet, har ångest över sin  kropp eller lägger all fokus kring mat och träning så är man i riskgruppen. Just därför har jag tänkt fokusera på träning och hälsa i detta inlägg. Vad är egentligen lagom mycket träning? När börjar det gå överstyr? Vad är hälsosamt och vad är ohälsosamt? - Håll i er, nu ska vi reda ut ett och annat tillsammans! 

"Det är aldrig bra att vara beroende av någonting" brukar min pappa alltid säga. Då syftar han på tobak likaväl som träning. Tycker att pappa har en poäng med sin teori. Däremot behöver kroppen inte tobak, men träning är ett måste för att hålla ryggont, depressioner och oönskade sjukdommar borta. Men. För mycket träning kan istället leda till otillräcklighetskänslor, överbelastningsskador och energibrist. Det är på samma vis med cigaretter. Ett bloss då och då - gör kanske ingen större skada. Men är du beroende rökare kommer garanterat ditt liv sluta i både cancer och kol. Så för att klargöra (och övergå till tränings - snacket igen): Det är varken bra att träna för mycket eller för lite. Vad är då lagom mycket träning? Jo, enligt läkaren räcker 30 minuters promenad varje dag för att hålla oönskade sjukdomar borta. Men om du (som jag) älskar träning så ska man absolut köra hårdare, men inte alls för hårt. Det gäller att hitta sin balans i sitt liv. Minns ni Skalman i Bamse? Han som hade en sov och mat klocka? En sådan bör vi ha inbyggda i våra liv, med lagom mycket träning, mat, jobb, sömn & fritid!! Men tyvärr pressar dagens ideal oss mot ett ohållbart liv. Ett där belastningsskador och dieter är en vardag. Bara därför klistrar jag in symtom på Ortorexi: 
  • Känner du dig misslyckad och otillfredsställd om du ej uppnått din planering kring träning/kost?
  • Har du stor koll på kalorier och näringsinnehåll?
  • Kompenserar mat med träning? etc: äter jag denna glass måste jag ut och springa en timma.
  • Har du egna definitioner av "hälsa", som ändras såfort det kommer en ny diet eller livsstil?
  • Väljer du träningen framför ditt sociala liv?
  • Har du lite energi ork och lust till att göra diverse saker?
  • Har du muskelvärk, belastningsskador och bristfällig koncentrationsförmåga?
  • Tränar du trots skador?
  • Får du ångest då din planerade dag (med träning och mat) går i krasch?
  • Känner du dig ofta missnöjd efter passen (trots att du gjort mer än många?)

Om du känner igen dig i dessa punkter bör du tänka över din träning. Är du verkligen hälsosam? Mår du verkligen bra? Tar du verkligen hand om din kropp? - Tänk på att träning ska vara bra för kroppen. Det är lika farligt att träna för mycket, som att träna för lite. Det är inte alltid svart eller vitt. Du måste hitta din balans i livet. Personligen tycker jag att två/tre pass i veckan räcker & när man tränar så behövs inga ytterligare tankar kring mat och kalorier. För det kommer att gå jämt ut ändå. Huvudsaken är att man mår bra, inte har ont & är nöjd med livet... För vet ni? Ibland kan livet komma emellan och man kan välja roligare saker än träning, etc att spontant fara och fika med sina vänner & det är okej! - Livet ska inte kretsa kring träningen. Men om man får in två pass under veckan är det bra, både för välbefinnandet och kroppen. Då slipper du smärtan i ryggen, själen och förebygger samtidigt oerhört många sjukdomar. LAGOM ÄR BÄST. (Men självklart.. om träning är ens jobb, eller stora passion är det fullt förståeligt att man lägger ner 80% av sitt liv på det. Huvudsaken är bara att man inte tränar sönder kroppen, eller för att ångest-jaga muskler och skönhetsidealen. Om du lägger ner ditt liv på träningen hoppas jag du gör det för skojs skull, för att det är ditt stora intresse. Och. Jag hoppas att du faktiskt mår bra av den livsstilen och inte pressar ihjäl kroppen med idiotiska dieter, tårar och så vidare).


Jag har själv varit inne på dem farliga svängarna, men nu hittat en balans i livet. Tänker dela med mig! 
  • Jag tränar aldrig om jag har ont. Tränar aldrig heller två muskelgrupper två dagar i rad.
  • Jag äter vad jag vill, när jag vill. Tränar jag mina pass under veckan kan jag äta vad tusan som helst.
  • Jobbar jag mycket en vecka, tränar jag mindre. No big deal. Man hinner/orkar inte allt:)
  • Väljer alltid mina vänner å familj framför träning. Ibland kommer livet emellan liksom! 
  • Träning ska göra kroppen och psyket gott, inte tvärtom.
  • Säger alltid "jag är nöjd med dagens pass" efter varje träning. Oavsett vad jag egentligen tycker.
  • Låter inte träningen/kost vara mitt liv! Låter istället träningen passa in i livet lite lagomt.
  • Jag har bestämt mig för att livet ska vara kul (utan massa krav) och lever därefter!
  • Jag lever bara en gång. Jag vill inte kasta bort mitt liv på att ångest-jaga magrutor och tight gap? Jag kastar hellre bort det på sköna festivaler, med bra folk, god dricka, perfekt musik och minnen for life!
Shit, en stor fet applåd till dig som orkar läsa allt !
 



Kommentarer
» Erica

Oj vad jag känner igen mig själv på symtomen...

Svar: Men Erica! Du är ju en tjej med otrolig utstrålning och karisma. Jag tycker att du ska börja säga "Jag är nöjd med dagens träningspass" efter varje pass oavsett vad du själv tycker - och - oavsett om du promenerat 2km eller löpt 5km... För när man lever med ortorexi symtom så kommer det bara att bli värre. Dina krav kommer att öka och du kommer känna dig ännu sämre (trots att du tränar hårdare än många). Dax att sätta stopp för detta innan det går för långt? Eller hur?:) Jag vet att du fixar det, kram<3
Juliaajoo

» Sanna

Fyfan vad du är bra Julia! Kan lova att du hjälper mååånga med dina fina texter och även mig. Att läsa dina texter ger mig alltid ett leende på läpparna och jag klarar faktiskt av att tänka att jag är bra som jag är. Sluta aldrig skriva Julia, du är så jävla grym.

Svar: Jag blir så himla glad om mina små texter kan få dej att le och känna att du duger. Tack för kommentaren Sanna. Du är fantastisk OCH perfekt precis som den du är just idag! Trevlig helg<3
Juliaajoo

» Nina

Håller helt klart med överstående talare! Så klok och bra du är Julia!!!<3 sluta aldrig peppa, du stärker oss många!:')

Svar: Tack Nina, du är minst lika klok och bra - som ger MIG så mycket pepp. Det är kommentarer som dina som gör det roligt att skriva. Kram och trevlig helg nu, min vän=)
Juliaajoo

Himla bra inlägg, håller verkligen med i allt det du skriver!

Svar: Tack Jasmine, hoppas allting är bra med dig!! Tusen kramar:)
Juliaajoo


Kom ihåg






Trackback