ALLA KAN INTE BLI PRESIDENT


Det är viktigt att följa sina drömmar, ingenting är omöjligt & if you can dream it you can do it är motton vi 90talister lever efter. Oskrivna regler på hur högt man måste nå för att vara en lyckad människa. Helst ska man driva ett framgångsrikt företag, vara VD på ett stort företag eller läsa till civilingenjör. Att stanna som undersköterska eller städerska hela livet är ett tecken på misslyckande, tycker vi 90talister. 

Missförstå mig rätt nu. Att följa sina drömmar är extremt viktigt. Dock vill jag poängtera värdet i att vara nöjd också. Man ska inte läsa vidare på högskola bara för att dagens samhället pressar oss till det yttersta med måsten om karriär och drömkropp. Det är så jävla viktigt att vara nöjd över sig själv - var man än står idag. Man ska liksom vara nöjd över sitt VG istället för att vara missnöjd för att man inte fick MVG. Idag jobbar jag tillexempel som undersköterska, vilket är klassat som ett "skit-jobb". Trots allt har jag lärt mig att (varje dag) vara nöjd över min prestation: tillexempel när jag lyckas ta blodprover - eller kan lindra personers ångest bara genom att finnas där. Varje dag när jag går hem från jobbet klappar jag mig själv på axeln och känner mig nöjd. - Däremot har jag tänkt läsa vidare till Sjuksköterska i framtiden, bara för att jag vet att jag kommer älska det jobbet varje dag. 

Vi 90talister tror att alla kan bli president liksom. Varför är det då så? Joo personligen tror jag att det är en blandning med dagens samhälle & uppfostran att göra. För i hela våra liv har våra föräldrar berättat hur "bäst i världen vi är" - samtidigt - som samhället proppat oss med information om att man måste lyckas med karriär och drömkropp för att vara någon. SJÄLVKLART kommer många då att satsa på en karriär som president? Men tyvärr är det bara en person som lyckas nå toppen & vad händer då med alla andra? jo, de känner sig misslyckade. Det är detta som blir så fel, man behöver faktiskt inte vara president för att ingå i kategorin som "lyckad människa".... Näe.... Vi måste bli duktigare på att peppa oss själva varje dag. Det behöver inte vara allt eller inget. Det viktiga är att följa just dina drömmar & inte låta sig knäckas av dagen alla sjuka regler och ideal som finns. 

PS: Jag brukar ofta blogga om hur viktigt det är att följa sina drömmar och liknande, vilket jag fortfarande tycker. Men i detta inlägg vill jag klar-göra hur viktigt det är att följa just sina egna drömmar & inte göra saker för att "vara en lyckad människa". Vill du jobba som undersköterska hela livet så tycker jag att du ska göra det - för du är minst lika lyckad för det=) 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback