ETT INLÄGG OM HÄLSA


Oskrivna regler säger att hälsa är träning sju dagar i veckan, proteinrik kost och magruter som pryder. Sedan finns det människor som är raka motsatsen, som hatar hälsa. Som hatar att träna, som är stolt över sina bilringar på magen och som äter godis varenda dag! 

För mig är HÄLSA ett stort begrepp. Det handlar inte om att vara vältränad och det handlar inte om dieter för att nå en så kallad drömkropp. För mig är hälsa att leva ett liv värt att älska: Träna lagom mycket, äta en normal kost och lagom mycke onyttigheter. Det behöver liksom inte vara allt eller inget. 

Det är lika skadligt med övervikt som undervikt. Det är lika stor hälsorisk att träna så hårt att belastninskador blir en vardag, som att äta godis varenda dag.... För hur mycket man än hatar träning så går det inte komma ifrån hur nyttigt det är för kroppen. Själv är jag fruktansvärt less på hetsen kring drömkroppar, bantningsmetoder och allt annat som fått oss att spåra iväg. Jag har lagt allt detta på hyllan & hittat hälsan som är bra för just mig istället. 

1. Att träna ca två dagar i veckan - Just för att det utsöndrar ett eget lyckohormon som får mig att må bra. För att stress och depressioner motverkas & jag får mindre ont t i ryggen. Psst... Visste ni att bara 20 minuters träning behövs för att hjärnan ska frige endorfiner (lyckokänsla). Och efter passet friger även hjärnan Dopamin som hjälper oss att känna glädje. Och serotonin utsöndras, som påverkar sömn och humör! 

2. Att unna mig godis och annat gott på helgerna. Bara känna mig värd det och njuta av hur gott det är. Utan  ångest och "Så onödigt, varför åt jag det" tankar. Bara äta, njuta och må gott! 

3. Att umgås med mina nära och kära. Det får mig alltid att må bra och skratta från hjärtat!

4. Att inte bry mig om vad omgivningen tycker om saker och ting. Att alltid följa mitt eget hjärta och lita på mig själv i alla lägen. Att vara min egen bästa vän! 

5. Att hälsa inte handlar om vågens siffror. Dessutom mår jag bara dåligt av att stå på vågen, så den slängde jag ut för två år sedan. Jag har inte vägt mig på två år, det är frihetskänsla:)

6. Att vara noga med sömn, försöka sova sju timmar varje natt (gärna mer). Och försöka äta på regelbundna tider. Det mår kroppen och psyket bäst av. Självklart är det tallriksmodellen som gäller. Pasta, kött och grönsaker!

VAD ÄR HÄLSA FÖR DIG?



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback