Att arbeta som undersköterska

Bild:Google

Äldre människor är i allmänhet väldigt mer spontana än oss ungdomar. Som när jag var 16 år gammal och började arbeta på äldreboende. Varje dag fick jag höra att jag var söt, omtänksam och duktig... Jag som kom direkt ur högstadiet (där jag i princip var mobbad) blev tårögd varje gång jag fick komplimanger. Dessa äldre människor höjde min självkänsla något enormt. För att inte tala om personalen på Klockarhöjdens äldreboende. De var också duktiga på att berömma mig. Jag minns en gång när Lena tog mig på sidan och sa "Julia du är helt fantastisk - jag har aldrig varit med om en 16 åring som har så fint och moget bemötande tidigare"... Det är ord som värmer mitt hjärta än idag!!! 

I sex års tid har jag nu arbetat med äldre människor och jag har aldrig varit less mitt jobb. Jag älskar att åka dit och mötas av alla leenden. Jag tycker om att rulla deras hår och bjuda på kaffe (å en nybakad sockerkaka). Eller sjunga gamla sånger och lyssna på deras lärorika historier från livet. Jag kan till och med tycka det är småkul att städa/göra deras lägenheter fina, bara för att dem blir så glada då! Haha, dessutom brukar jag alltid spela poker med en 90 årig dement gubbe & han vinner varje gång xD... Jag har även fått chansen att lära mig massa om mediciner och hur man tar hand om riktigt sjuka människor/ deras anhöriga!! Något man också blir proffs på av jobb på äldreboenden - är att läsa av människor. Nu för tiden kan jag, via kroppsspråk (ögon, bekymmersrynkan, hur man håller armarna osv) lista ut vad personen vill/mår. Det ni ;D 

Jag älskar att bry mej om folk. Få människor att må bra och sprida positiv energi. Allting blir vad man gör det till. Jag har valt att se det som ett ärofyllt och fantastiskt jobb. För det är precis vad det är. Tänk att jag får äran att ta hand om så många olika individer som byggt upp vårat samhälle... Jag skulle kunna jobba som undersköterska hela livet OM DET INTE HADE VARIT FÖR att lönen är as dålig med tanke på det fina jobb vi faktiskt gör;P. 

Men allt skit folk kastar om "jobb som undersköterska" stämmer inte. Det är ett fint jobb, med så mycket tacksamhet och glädje=) Är du arbetslös (kille eller tjej)  - tycker om att hjälpa andra, är social & har ett ödmjukt bemötande... Tveka inte på att söka jobb på äldreboenden/hemtjänster. Det behövs alltid folk :)



Kommentarer
» Jenny

Jobbar oxå på ett äldreboende :). Inte klockarhöjden men ett annat boende här i skellefteå :). + håller på att plugga till undersköterska :). PS din blogg är helt klockren :) ha en jättebra helg:).

Svar: Åh okej, låter fantastiskt. Hoppas att du också trivs på ditt jobb, vilket boende jobbar du på Jenny? - Tusen tack för dina fina ord, det värmer mer än du anar. Kram och detsamma!!!
Julia Jonsson

Med tanken på att du är en sån fin tjej utifrån och in ( vad det verkar som) så blir man ledsen när man hör att du varit mobbad. Blir så arg på folk som mobbar osv. Men vad var anledningen till att du blev mobbad om man får fråga?
Tack för en underbar blogg och hoppas du får en trevlig kväll!kram.

Svar: Anledningen är nog att jag var otroligt blyg och osäker när jag var liten. Sa inte mycket i onödan. Därför glömde nog min klass bort att jag fanns där.. Så jag blev tillslut helt utfryst, folk hälsade inte, drog bort någon bänk från mej ibland osv, så jag började må jätte dåligt.... Däremot försökte jag söka hjälp hos kurator osv, men fick ingen hjälp - JAG HATAR ÖRJANSKOLAN i Skelleftehamn, usch!!!!!
Men tack vare allt det, har jag mer erfarenheter och så vidare idag. Vilket är fantastiskt:) Hade nog aldrig haft dem uppmärksamma ögonen & ödmjukheten IDAG om jag aldrig var UTFRYST DÅ. Så det finns ingenting ont som inte för något gott med sig!! :):)

Dessutom... De flesta kändisarna idag var mobbade som små;) - ha en fin kväll<3
Julia Jonsson

» Jenny

Ja de gör jag verkligen:). På Dammen:). Varsegod :) såå bra :). Kram å tack :)

Svar: Okej okej:) Jobbar någon som heter Berit där (som tidigare arbetade på klockarhöjden) måste du hälsa så gott från mig! :)
Julia Jonsson

Yes, jo de gör de:). Sen finns de fler som är från klockar:). Okej de ska ja göra:)!


Kom ihåg






Trackback