Jag ville att smärtan skulle försvinna, men den gjorde inte det.

För 1 ½ år sedan var jag i Ghana. Denna text skrev jag exakt ett år efter att jag blev sjuk i Ghana. Jag vill att ni ska läsa den. För jag har en poäng med den. Hoppas att ni tar er lite tid <3

Idag är det ett år sedan. Exakt ett år sedan jag låg där i Ghana. På de hårda plankorna, i det varma rummet under det vita myggnätet. Exakt ett år sedan jag vaknade upp mitt i natten av mina egna smärtor. Aldrig någonsin hade jag haft så ont. Mina tårar började rinna samtidigt som jag slog mig själv med knytnäven i magen. Ville att smärtan skulle försvinna. Men den gjorde inte det. Jag låg där, med panik och trodde nästan att jag skulle stryka med. Ja, så fruktansvärt ont gjorde det. Efter några timmars tvivel så tvingade jag mig själv upp ur sängen. Jag satte på mig mina flipflops, haffade åt mig en ficklampa och gick ut i den kolsvarta natten. Det var verkligen mörkt. Jag är mörkrädd. Men jag gick där helt ensam i Ghana, med sikte mot toaletten. (Byn jag bodde i har ingen el och toaletten var ett hål i marken). När jag öppnade toalettdörren riktade jag ficklampan mot väggen, där jag såg två ödlor sitta. Jag har fobi för ödlor. Men det fanns inga alternativ. Jag hörde flugorna surra nere i toaletthålet, samtidigt som jag bet mig själv i läppen så hårt att det började blöda. Jag slog lite med ficklampan i väggen för att få bort ödlorna. Sedan sprang jag fram till toaletten och spydde upp allting jag någonsin stoppat i mig..

Hela min kropp skakade, mina tårar rann och jag vinglade mig tillbaka till sängen igen. I den kolsvarta natten. När jag väl låg i sängen började tårarna forsa ännu mer, magen plågades ännu hårdare och oron komma krypades. Jag saknade mamma. Men mamma kunde inte göra någonting, för hon befanns sig på andra sidan jordklotet. Jag kände mig liten och fruktansvärt rädd. Rummet blev varmare och varmare., Det fanns ingen fläkt. Jag kände mig så ensam.

Dagen efter låg jag helt utslagen i sängen. Jag hade fortfarande inte somnat när min volontärkompis Jessika undrade hur jag mådde. "Du ser inte frisk ut, Julia" sa hon och kände på min panna. Jag vände mig ifrån henne och sa att jag inte kunde gå till barnhemmet. Jag kunde knappt stå på benen, de var så svaga och jag fick inte i mig vatten. Jessika blev arg på mig eftersom jag vägrade dricka. Hon pratade med byns hövding, som ville ta mig till lasarettet. Men det vägrade jag också. 

Hela den dagen låg jag inne på rummet, under myggnätet, i nästan 30 graders värme och hade hög feber. Smärtan i magen blev bara värre och jag var så fruktansvärt rädd. Där vid tolv tiden på förmiddagen orkade jag inte mer. Jag ringde hem till mamma. Jag viskade fram "Jag är jättesjuk, jag vill nog hem nu". Jag grät. Just när jag lagt på så kom Jessika. Hon la sig bredvid mig och strök mig över pannan och sa "Julia, det kommer att bli bra". Men jag bara grät. Hysteriskt.

Ja. Natten för exakt ett år sedan är bland det värsta jag har upplevt. All rädsla och smärta. Jag skulle väldigt gärna uppleva Ghana igen. Alla dagar utom den. Trots detta var jag bara riktigt sjuk i två dagar, sedan blev jag piggare igen. Jag fick inte tillbaka all ork, men litegrann. Jag kunde leka med barnen och behålla en del mat. Jag kunde skratta och ha kul. Men det hann bara gå en vecka. En vecka. Sedan hände exakt samma sak igen. I-G-E-N. Efter det blev jag aldrig frisk. Jag blev sjuk konstant i tre månader. Feber, minus sju kilo, dropp, barnmat, inflammerad mage, parasiter(?), magkatarr, blåsor i hela munnen, hög puls, blodtryck och sjuk- skrivning. 18 år och sjukskriven, något man kan skryta om på Cv:t?- Nej.

Under min sjukdomsperiod var det bara en sak som cirkulerade i mitt huvud. "Om ett fattigt barn hade fått min sjukdom - hade denne dött". Livet är så förbannat orättvist. Så flickor och pojkar. Snälla. Var glada över det ni har för tillfället. Om ni bär på några extra kilon? inte hann träna det där passet? Förlorade en match? skrev dåligt på provet? inte fick jobbet ni sökte?... Vad gör det egentligen. I det stora hela är de småsaker. Var glada och fokusera på hur oförskämt bra ni har det istället. För egentligen har ni det.




Kommentarer

Det var verkligen gripande det du skrivit, och det måste varit fruktansvärt att gå igenom. Det som berör mig starkast är att du ändå i första hand tänker på barnen och människorna som lever där nere i fattigdomen med alla möjliga hemska sjukdomar. Du har ett stort hjärta Julia, tänk om fler vore som du ♥

Sv; Åh men vad glad jag blir, SÅ skönt att höra att du haft det bra - precis som du förtjänar ♥

Stor kram fina du ♥

Svar: din kommentar gjorde just min dag. tack, så fint att du överhuvudtaget la märke till det. Måste vara ett tecken på att du också har ett stort och fint hjärta;)
KRAM!!!!
Julia Jonsson

» Ellen

Hej. Hittade precis till din blogg. Jag skall till Ghana till hösten..nu blir jag förstås rädd när jag läser om hur sjuk du blev där. Hade du tagit någon vaccin innan och vilka isf? :)

Svar: Hejsan;) Inte meningen att skrämma upp dig, kära du! Men jag hoppas att du är fullt medveten om att man faktiskt kan bli sjuk. Men jag är typ en på miljonen som blev sådär sjuk:p - Men som jag skriver i texten så kommer jag aldrig att ångra min resa, trots att jag blev sjuk. Även det var en otrolig lärdom :)
Om jag inte minns fel tog jag vaccin mot gulafebern, hepatit, drack något som är bra för magen och malaria tabletter!

Jag hoppas att jag inte skrämt dig allt för mycket med mitt blogg inlägg. För allt positivt jag var med om i Ghana, väger absolut över min sjukdom <3

Jag ska tillbaka till Ghana, jag har bara inte bokat resa. Ghana är otroligt. Hoppas att du får en Underbar resa, ska du jobba på barnhem?? Bara att höra av dig med frågor om du undrar över något. Kram kram !

Julia Jonsson

» Ellen

Nejj du har inte skrämt mig allt för mycket, sitter fortfarande och läser din blogg. Blir bara mer övertygad hela tiden att jag gjort det rätta beslutet att åka iväg. Jag skall vara på ett barnhem, men vet ännu inte vilket. Är glad att du är så villig att dela med dig av din erfarenhet, det är till otroligt stor hjälp. Ha det bra, kram :)

Svar: Vad roligt att höra. Du har en fantastiskt tid framför dig. Barnhem, så underbart. Jag hoppas att du kommer trivas och må bra! Hur länge ska du resa iväg? :D Gud, jag tycker att det är så roligt att skriva och prata om Ghana. Det får mig att må bra! - Du kommer förstå vad jag menar, när du kommer hem igen ;)
Vad bra att det är till hjälp. Ha det kanon !!
Julia Jonsson

Gud vilken stark berättelse.. Jag och mina vänner har tänkt åka på en sådan volontärresa till Madagaskar..
Tror du vi har risk för samma sak eller var det bara något speciellt med dig?
Svara gärna i våran blogg.. http://nattstad.se/joesworld

Svar: Vad roligt att ni ska iväg, när reser ni?!:) Nej gud. ganska liten chans att ni blir drabbade!! Tänk så många volontärer som åker iväg varje år, jag är nog en på miljonen:p Ska spana in eran blogg, vad kul att du länkar=)
KRAM <3
Julia Jonsson

Hej fina Julia!! Jag undrar hur gammal du var när du åkte som volontär? Jag funderar på att åka nu till sommaren men jag fyller inte 18 förrän i september. Vet att jag får åka och att det är helt okej men känner mig rätt ung...

Många kramar <3

Svar: Hej vackra du!
Jag var 18 år när jag reste. Men min volontärkompis var bara 17 år! Personligen tycker jag att du ska vänta några år, för denna resa var så psykiskt jobbig (samtidigt som den var helt underbar). Men i vår ålder har man faktiskt inte så mke erfarenheter och upplevt så mycket!! - När man är över 22 år tycker jag det är okej att åka <3 fast alla är vi olika. kanske bara är jag som är fruktansvärt omogen av mig;) haha!

kram!!
Julia Jonsson


Kom ihåg






Trackback