För att göra en lång historia kort.



Det här är Bebei. En flicka som bor på barnhem i en fattig liten by i Ghana. Där finns ingen ström, rent vatten eller toalett. Trots det är Bebei en fantastisk liten tjej, som alltid är glad likt Amanda Fondell som just vunnit hela idol. Bebei går i skolan och har en sjukförsäkring. Vilket innebär att hon inte kommer dö av Malaria. För visste ni det? 50 kronor kostar en sjukförsäkring till ett litet barn i Ghana, som hjälper dem med sådant vi kallar självklarheter. Trots detta dör tuusentals barn i bland annat malaria varje år. fruktansvärt. fan. äckligt. usch. 

Jag lärde känna Bebei under min volontärresa. Jag fick nämligen äran att jobba på just hennes barnhem- i den fattiga lilla byn i Ghana- för ungefär ett år sedan. I tre veckor fick jag leva i deras glädje, hopp och drömmar. De tre bästa veckorna i mitt liv. Samtidigt som det var oerhört tufft att se hur de lever - och hur vi lever  Sjukt. Vilken. Skillnad. Men Ghana är det bästa någonsin. Världens bästa barn och ställe. Inom en snar framtid kommer jag resa tillbaka dit och jag längtar varje dag.

 



Kommentarer

Intressant inlägg. tror man får en helt annan insikt hur det verkligen är när man lever som dem en tid. Annars kan man bara tänka sig hur det är.

Ja bröllop är underbart :)

Hej fina du! Du känner mig inte. Men jag och du har något gemensamt. Du har redan åkt som volontär till Ghana och jag ska den 3 mars i 24 veckor. Ville bara säga tack för att du förbereder mig inför vad som ska komma. För att du påminner mig om hur skört livet är. Vi finns på den här jorden för att göra skillnad, så tack!

Svar: Hej Emmey.
Vad fantastiskt att höra, att du snart åker till Ghana. Du har en underbar tid att se framemot. Roligt också att du uppskattar att läsa om min tid i Ghana. Jag kommer att skriva mycket om min volontärresa framöver, så kika gärna in igen, om du känner för det.

Du har en fin blogg. Kram på dig :)
Julia Jonsson


Kom ihåg






Trackback