Såhär bodde jag i Ghana.

Jag hade en önskan av volontärställe: Jag ville bo så fattigt som möjligt, för att verkligen komma in i deras kultur. Till stor del fick jag som önskat. Jag levde i en fattig liten by utanför Agona Swedru. Ett litet ställe där det varken fanns riktig toalett, elektronik eller fläkt. Jag trivdes oerhört bra. Blev dock jobbigt utan allt det där när jag var sjuk (som i sig blev jäkligt lärorikt). 

Här ser ni min volontärkompis Jessika komma gåendes från vårat volontär-rum (som ni ser högerplacerat på bilden)... Dock ligger barnhemmet ca 200 meter längre ner.

På baksidan av vårat volontär rum. Stod det folk och arbetade med Kakaoo hela dagarna. Som tillslut blir Choklad. Det var en speciell lukt. Men sjukt häftigt. Inte varje dag det arbetas med choklad utanför ens hus :')

Denna bild är nästan tagen utanför vårt volontär rum. Taket ni ser bakanför palmerna, det är barnhemmet. Det andra ni ser på bilden, är hus för de andra i byn.

Här har ni en bättre bild på vårat volontär-rum utifrån.

Dörren ni ser bakom mig är dörren till vårt rum. & vid detta bord satt vi och åt/ spenderade halva nätterna med kortspel och skönt Ghana folk!! 

Haha ja, detta var vårat rum.... inte alls så stökigt;)

Det blåa på bilden var våran dusch. Eller ja, vi fick fylla vatten i hinken - ställa oss där bakom - och skopa vatten över oss. Haha. Iskallt vatten dessutom. Vi duschade oftast på kvällarna (då det var KOLSVART). Så en av oss stod på ena sidan och lyste med ficklampa. Den andra fick dusch. Ja gud som vi har stått där och skrattat, sjungit och bara spårat!!... Till höger på bilden (bakom "staketet") ser ni dörren till toaletten.

Toaletten var ca 10 meter från vårat rum. En toalettsits med ett hål rakt ner i marken. Jessika skrattade alltid när jag skulle in på toaletten, eftersom det satt ödlor på väggarna och jag är LIVRÄDD för ödlor. Så jag stod alltid och smällde i dörren Xantal gånger (för att skrämma ödlorna) innan jag vågade mig in... Detta var tydligen Jessika tvungen att fota ;) <3 Denna bild bjuder jag på, haha..

Dessa djur sprang runt på området - som vi ser katter springa runt i Sverige. De var överallt. Getterna var mer okej än Tupparna. För de var heeeelt galna klockan 04.00 på morgonen. Varje morgon. GAAH:)

Såhär mysigt hade vi det varje kväll. Alla kvällar. Kortspel, skönt folk, kolsvart, ficklampor & mogna SJUKT GODA apelsiner.

Jag kommer att göra ett mer specifikt inlägg om Barnhemmet sedan. Berätta om det, samt visa bilder. 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback