Såhär blev jag volontär.

 1. Jag bestämde mig för att åka. Den sjukaste känslan jag någonsin haft. Många tankar cirkulerade i mitt huvud. "Inte fixar jag att resa till Ghana, jag är för dålig på Engelska, jag kommer inte göra någon skillnad, det går inte, jag fixar inte detta". Men trots allt viskade mitt hjärta att jag var tvungen att prova. Testa Ghana. Så. Steg ett var helt enkelt att bestämma sig. 

2. Jag sökte organisationer. Ställde mig själv frågor som: "Vad vill jag arbeta med, hur länge vill jag vara borta, vad vill jag få ut av resan, hur mycket är jag villig att betala och vill jag resa själv". Snabbt svarade mitt förnuft: En liten kortare resa till ett barnhem. Jag bör söka upp någon som också har tänkt åka ungefär samtidigt som jag. Snabbt hittade jag VOLONTÄRRESOR.SE. Där jag även hittade den perfekta resan för mig. 

3. Gick in på volontärresor.se grupp på Facebook. Där hade en tjej skrivit att hon skulle iväg till Ghana under tre veckor i September 2011. Jag mailade henne direkt. Vi klickade. Jessika heter hon. Vi bestämde oss för att boka under samma period. Samma flyg och samma barnhem. Jag hade aldrig träffat människan förrut, men det kändes ändå som en trygghet att resa med någon. 

4. Jag bokade resan. Jag mailade till Volontärresor.se, med tusentals frågor. De svarade snabbt och klockrent på dem allihopa. De skulle fixa så att jag och Jessika fick samma barnhem och så vidare. Jag måste säga att jag är fruktansvärt nöjd med Volontärresor. Organiserad hemsida, med kunnig personal och seriösa resor. Rekomenderar varmt att resa med dem. 
 
5. Resan var bokad. Jag mailade Volontärresor. De sa att jag nu behövde ett visum (man skickar några papper till danmark och sedan skickar de ett visum tillbaka - oerhört enkelt fixat). Därefter skulle jag ringa min vårdcentral för vaccin. Somsagt, Volontärresor.se stöttade en under förberedelserna.

6. Jag började söka sponsorer. Ringde runt till alla möjliga företag för att försöka hitta sponsorer. Allstå grejer som kunde skänkas till barnen. De enda som ville hjälpa mig var Kapphal med kläder och myrornas med leksaker. Enormt tacksam till er. Ni andra kan skaffa er ett hjärta :)

7. Det började dra ihop sig. Jag var nervös som tusan. Men som tur var hade jag Jessika och vi lugnade varandra. Haha. dessutom skickade organisationen "volontärresor" hem en bunt papper till mig. Med packlista, saker att tänka på, fakta om ghana, att AGA är tillåtet osv. De gjorde mig redo att åka helt enkelt! 

8. Väskan skulle fyllas. Lite kläder åt mig själv. Massor av saker åt barnen. 


9. Dagen med stort D. Väskan var packad. Biljetterna fanns i min hand. och en orolig mamma vid min sida. Hon skjutsade mig till flygplatsen. Där träffade jag Jessika för första gången. Vi klickade direkt. En mer lättsam, spontan och glad människa har jag nog aldrig träffat. kände direkt hur perfekt resan skulle bli... På flygplatsen träffade vi även tre till Svenskar som skulle iväg samtidigt som oss. ALLA SUPER TREVLIGA. Blev en mycket trevlig flygtur ner till Ghana. Nervösa var vi nog alla fem. 

10. Framme i Ghana. Vi hann bara hoppa ur flygplanet, innan vi såg Seth. Han presenterade sig som arbetande för Volontärresor. Så vi hoppade in i hans bil, fick då en första syn på Ghana (trodde helt seriöst att jag var i en dröm). Sedan sovde vi alla på hotell första två nätterna..... Men, det kommer jag att berätta om i ett annat inlägg. Om mitt första dygn i Ghana alltså ;)

I morgon är det Julafton. Jag jobbar 7-13. Sedan ska jag träffa släkten - njuta av Julmaten och bara älska livet. Hoppas du också ska göra det! God Jul kära ni.



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback