Ska man uppmuntra fetman?

 
Förra veckan låg jag sjuk i 40 graders feber, halsfluss och annat otrevligt. Det resulterade i mycket tv-tittande. Såg bland annat en del på Malou efter 10 och den gångna veckans tema "Vår älskade och hatade kropp". Där bland annat Katarina Zytomierska, som har levt sitt liv på LCHF, uttryckte sig med ord som "Överviktiga människor är bara lata och trycker i sig vidriga saker". Samtidigt som de andra gästerna var tjejer som startat hashtaggen "Uppmuntra fetman".

För några år sedan vad jag drabbad av anorexi. Då var det okej att säga till mig hur smal, eller hur livlösa mina ögon var. Det var liksom helt okej. Men att ens säga någonting till en person med grov fetma, är förbjudet. Trots att både anorexia och fetma är två sjukdomar med samma utgångspunkt. Nämligen ett stört förhållande till mat. Ätstörningar. (För att ingen ska missuppfattar mig så är det stor skillnad på att vara kurvig/överviktig och att ha fetma). Så att "uppmuntra fetman" är klumpigt uttryck, det är ju som att "uppmuntra anorexia". Två farliga sjukdomar att bära på då fetma kan ge allt från diabetes, hjärtinfarkt, problem med leder och blodproppar. Ätstörningar kommer många gånger från ångest och psykisk ohälsa -> som man låter gå ut över maten.

Samtidigt förstår jag grunden för hashtaggen också. Att alla ska få se ut precis som dem vill, utan att bli mobbad eller dylikt. Vilket är bra, det behövs, då så många idag blir påverkad av det perfekta idealet. Ideal-bilden vi har skapat åt oss själva. Tycker det är roligt att prata med killar om ideal-bilden då nästan ingen håller med om den. Som en kille sa till mig för någon månad sedan "alltså tjejer är som snyggast utan smink och med lite tjorvigt hår". Eller som en annan sa "Alltså fråga 10 killar om dem gillar pinn-smala tjejer eller kurviga, skulle garanterat 8st svara kurvigt. Smaken är som baken". Eller en annan snygg kille som sa "Celluiter alltså va? vad är ens det?". 

Helt ärligt är jag så fruktansvärt och extremt less på dessa ideal och hashtaggar hit och dit. Vem har ens rätt att peka på en annan person och döma? Jag orkar inte  bry mig längre? Smal, tjock, lång, kort, stor rumpa, små händer. Alla får se ut precis som dem vill, huvudsaken är att man är nöjd och inte mår psykiskt dåligt. Om man ska göra andra människor nöjda genom att se ut på ett speciellt sätt, kommer man aldrig bli klar då smaken är som baken. Mitt tips är att göra sig själv nöjd, sen får andra personer take it och leave it. Men att uppmuntra fetma tycker jag är lika ohälsosamt som att uppmuntra anorexia. Då av hälsoskäl.

Om man lever i en vardag där man trivs. Är man som snyggast också, då utsidan är ett kvitto på hur insidan mår. Fokusera på dig själv, för du vet? life only comes around once. Umgås med folk som får dig att skratta, träna det du tycker är roligt några gånger i veckan, ät godis/drick vin på helgerna, jobba där du trivs, res mycket, skratta mycket, skit i idealen, bli kär och våga lita på dig själv. För ingenting är omöjligt.

 
Är det rätt att uppmuntra fetman? 



Kommentarer

Att vara extremt undernärd eller att ha drabbats av fetma är båda så otroligt tragisk. Äter man som man borde göra. Alltså ca 4 gånger om dagen och kanske något mellanmål. Att man på fredagskvällen kan unna sig något extra gott eller liknande så kommer man tillslut att landa på sin egna vikt där kroppen trivs. Kroppen är vårt viktigaste verktyg och det vill man verkligen inte ha sönder (skada).

Jag tycker inte man ska uppmuntra något speciellt över huvud taget då det gäller verken sin egen eller andras kroppar. Däremot ska man uppmuntra ett bra förhållande till man...

Mitt nya motto har blivit: "Mat gör dig lycklig"

Svar: Klokt motto. För mat är en fantastisk medicin om man använder det rätt. Kroppen behöver mat och unna sig något gott ibland. Hjärtat behöver träna hårt någon gång i veckan. Inte mer än så. Man måste ta hand om sig.
hoppas att du mår bra min vän, kram <3
Juliaajoo

fel att prata gott om fetma....

Svar: Inte är det lätt :)
Juliaajoo

» Lina

Snygga jeans<3 Vars är dom från`?

Svar: Haha tack Lina, dom är från Gina Tricot =)
Juliaajoo

» Iz

Bra skrivet! Nej det är inte rätt att uppmuntra något som är dåligt för hälsan. Fetma är farligt och ska arbetas emot.
Alla får se ut som dom vill, smala, vältränade,kurviga m.m. MEN att uppmuntra något som man vet är ej sjukdom är bara sinnessjukt! Man borde istället uppmuntra att vara hälsosam och må bra. Håller mig dig! Så bra skrivet!

Svar: Viktigaste är att må psykiskt bra, absolut. Uppmuntra fetma är en dålig tag. Hoppas dom kommer med något bättre. kram!
Juliaajoo

» Ylva

Jag tycker inte att vi ska uppmuntra folk till en ohälsosam livsstil. Tycker dock att vi generellt lägger allt för mycket fokus på hur kroppar "ska" se ut. Ja, det är farligt att vara fet, men gränsen för fet är väldigt suddig. En person som har storlek 24 kan ju anses fet eller tjock av vissa, vilket är sjukt. Och att kalla tjocka personer för omotiverade och lata är respektlöst. Egentligen ska jag väl inte lägga mig i eftersom jag är "lagom smal" och inte vet hur det känns att få sin kropp kritiserad förutom av mig själv.

Svar: Ja, det är svårt. Tror dock på att, om man mår psykiskt bra, så brukar kroppen hålla sig på en bra vikt! tack för din kommentar snälla du!
Juliaajoo

Bra skrivet, förstår också tanken med taggen men den känns felaktig, måste gå att ha en bättre hashtag än den. Man ska inte uppmuntra fetma då det i sig leder till massa följdsjukdomar men samtidigt ska man må bra i sin kropp utan att behöva banta eller träna ihjäl sig.

Svar: Det är så sant som du säger! kram :)
Juliaajoo

» Sanna

Håller helt med dig, att uppmuntra till en sjukdom är bara fel hur man än vänder det. Nu är inte fetma i sig en sjukdom, men alla följdsjukdomar som kommer av det... Förstår tanken att man ska vara nöjd med hur man ser ut, men en annan hashtag vore på sin plats...

Svar: Exakt, så himla svårt med dessa olika kroppsideal. Tack för din kommentar. Hoppas att du mår bra :)
Juliaajoo

Det handlar ju inte om att uppmuntra fetma utan att ge fler typer av kroppar plats i det offentliga rummet. Försök tex att hitta en amerikansk storfilm som har en överviktig kvinna i huvudrollen (och då inte komedi utan en helt vanlig huvudroll). Vi måste normalisera alla typer av kroppar för att kunna bryta smalhetsnormen. Självklart är det inte idealiskt att vara varken för smal eller för tjock, men det viktiga är ju att vi är hälsosamma inuti. Att våra kroppar mår bra. Så att påstå att hashtagens syfte är att uppmuntra fetma tycker jag är lite fel uttryckt. Det är en politisk aktion, en motrörelse mot normen.

Svar: Du har rätt, det viktigaste är att kroppen mår bra inuti. Är så less på alla dessa ideal och att det ska bli en sån "wow" grej så fort ingen ser ut som ett ideal.
Juliaajoo

krya på dig

Svar: Tack snälla robex=)
Juliaajoo

Jag tycker definitivt inte man ska uppmuntra fettma. Problemet som jag ser är dock att många inte riktigt vet vad fettma är. Idag verkar MÅNGA se t.ex. en viktuppgång på 5 kilo som något hemskt. Både på sig själva och andra. Kom igen.. 5 kg? Gå på gymmet i tre veckor så är det borta.

Jag har aldrig hört talas om någon som gått upp 5 kilo och fått diabetes eller en hjärtattack. Däremot blir en viktuppgång med tiden farlig och för många oattraktivt.

Media påminner en ständigt om fredagsmys för att på nästa sida eller i nästa sekund påminna dig om nya hälsokurer och träningstekniker... Dubbelmoral?

Man måste förstå att människor har olika prioriteringar. En del varken vill eller orkar gymma fyra gånger i veckan och tänka på varenda kalori. Då blir man ofta lite större än något ideal. Jag ser inget farligt eller fel med det. Folk har i alla tider sett olika ut. Att säga att en normal tjej/kille som gått upp 10 kg och säga att han/hon lider av fettman är tecken på en väldigt konstig världsbild. Däremot kan dom 10 kilon vara en varningssignal. Nästa år kanske man gått upp 20 kilo... Men samtidigt förstår jag inte varför folk generellt sett bryr sig så mycket om folks vikt. Jag struntar fullständigt i hur alla ser ut förutom mig själv och eventuellt en partner. Alla varken ska eller bör rätta sina liv åt vad jag vill och tycker.

Svar: Måste säga att du är extremt klok. Du fick till många klockrena meningar där. För det är precis som du säger. Idag verkar folk tro att fem kilo är fetma. Sjukt. Det handlar liksom mer om livsstilen. Lever man ohälsosamt har man startat en dålig resa. Huvudsaken man lever någorlunda hälsosamt och inte skadar sin kropp. Då får den se ut lite som den vill=) Hoppas du får en bra torsdag. Kram!
Juliaajoo

himla bra text!!!

Svar: Tack Daniela och vilken fin blogg du har, där ska jag kika in igen. Kram :)
Juliaajoo

Tack och bock för att du svarade. Ser att du givit ett personligt svar till alla. Det är inte alla som gör!

Jag tror inte anorexi är så vanligt bland killar (kan dock ha fel..), men folk (både killar och tjejer) har överlag börjat bli större. Det finns många stora killar och tjejer nu. Det beror nog på många faktorer.. Mycket stillasittande, konstiga medel i mat, billigt med skräpmat + godis/läsk/chips/glass.. Ja, vad vet jag? Jag tror dock det sitter psykologiskt hos många. Istället för att må bra genom att träna köper man sig något gott för att må bra av annat.. Inget fel i det. Men gör man det hela tiden blir det en svår vana att slå sig av och då kan man redan gått upp bra mycket mer än fem kilo!

Frågan är då bara - Varför finns det ett så starkt behov av att må bra JÄMT? Ett behov som inte direkt verkade finns för säg 10-20-30-40 år sedan..

Svar: Du har otroligt många kloka tankar. Uppskattar att läsa det du skriver!
Juliaajoo


Kom ihåg






Trackback