Nyårslöfte 2014 - VEM ÄR MED MIG?


När jag berättar till omgivningen om mina träningsrutiner + nyttig kost blir folket genast ställda. De blir oroliga och klagar på att jag "tränar för mycket eller för hårt". Men om jag istället sitter i soffan med chipspåsen efter en stor fet pizza blir omgivningen genast gladare och babblar på om hur "man bara lever en gång, att man ska ta vara på det" och så vidare...

Men ursäkta mig? Vi har faktiskt bara en kropp att ta hand om. Ingen kropp mår bra av skräpmat och noll träning. Forskning visar att motion motverkar depressioner, orkeslöshet, hjärt-kärl sjukdomar, bröstcancer, demens, bukfetma, övervikt, högt blodtryck & värk i lederna. Träning tillsammans med en nyttig kost (i form av tallriksmodellen) är magiska ingredienser till ett lyckligt liv. När kroppen lever under dessa förhållanden kommer den bli mer effektiv, gladare & snyggare (både på utsidan och insidan). Det gäller att tanka bilen med rätt bensin så att säga!!

Nu har jag levt under dåliga förhållanden i över en månads tid (som ni ser på dagens formbild.. pluffsigare än någonsin hehe) : Jag har ätit choklad istället för middag, knappt sovit om nätterna, tränat dåligt & festat mycket. Direkt känner jag hur kroppen utsöndrar hormon som får mig ledsen... Så jag tycker att det är viktigt att ge kroppen rätt mat och träning. Det är du skyldig den efter allt du klankat ner på den under alla dina levnads-år! 

Nyårslöfte 2014

Januari OCH februari ska vara helt fritt från Alkohol & socker (godis, chips, cola, pizza, kakor). Dessutom ska jag träna minst fyra pass i veckan & äta mat som kroppen vill ha. Det vill säga: Kyckling med ris, Lax med potatis, Bananplättar, Köttbullar med makaroner, Tonfisk, Keso, Korvstroganof med ris, Kött and so on... Men.. Under dessa två månader kommer jag även tillåtas ha Fyra stycken frikort. Dvs: Fyra dagar jag får välja när jag vill & då äta precis vad jag vill. 
Två månader fri från onödigt skit - VEM ÄR MED MIG???!!!!!
 
(Ps: Träning fyra dagar i veckan... Det räcker givetvis med 4 promenader i veckan)



Kommentarer
» elin

Men, mitt 22års firande då?:$ iofs, vi kan ju komma på att bara köra en myskväll och fira!
Men jag är med till 150% !!! Löptest i slutet på februari - ska fixa det!

Svar: Men då tar man antagligen 1 av de 4 frikorten, den kvällen;)hehiho! BRA ELIN. VI FÅR PEPPA VARANDRA=)
Julia Jonsson

Ja och min 19 års dag?:$ hehe.. mitt nyårs löfte är att träna X antal pass på ett hår sen lägga upp en bra plan med både kost och träning:)

Svar: det var ju som tusan vad många roliga fester som väntar;) haha! Låter som ett bra nyårslöfte tycker jag=)
Julia Jonsson

» elin

Haha true that ;) ok med alkohol då?:$ Det får vi absoluuut göra!!!

Svar: Precis, då får man trycka i sig vad tusan man vill. Men det handlar om 4 väl valda dagar på två månader!
Julia Jonsson

» Ida

Jag är på, fast skjuter på min 2månader till mars-april =)

Svar: Men härligt Ida,det blir ju kanon!!! :)
Julia Jonsson

Jag är på! Inte för att vi känner varann eller så, men jag blir så jäkla peppad på livet av din blogg ibland så det är tokigt :D Men jag är på och jag bannemig längtar!

Svar: Men tack Olivia, vad du är snäll (tänk dej känslan att vakna upp till din fina kommentar - värmer hjärtat!!!) Haha & vad roligt att du vill vara med, den första januari kör vi;)
Julia Jonsson

» R

Jättebra initiativ, men jag tycker att du ska poängtera att det inte är vikten som är det viktiga utan hälsan och just att må bra. Övervikt i sig är inget problem utan det är alla sjukdomar man kan få på grund av att man inte tar hand om kroppen som är det farliga, och då visar sig övervikten som ett symptom på att man inte tar hand om sin kropp.

Är själv övervikten men frisk som en nötkärna :)

Så bort med viktfokuset och fram med hälsan och alla dom må bra-känslor man får av att träna och äta rätt :)

Svar: Bra kommentar. Och det är precis det jag kommer att vara noggrann med under dessa två månader. Att "fokusera inte på det smala, fokusera på det hälsosamma" eller "ät inte mindre, är bättre" och så vidare:) - Kroppen mår INTE bra av svält och den mår INTE bra av fel kost. Bra mat och bra träning är det bästa för kropp å knopp=) Kommer under dessa två månader även fokusera på tallriksmodellen. Att man ska äta av ALLT (från makaroner - till palt). Man ska inte utesluta något:) Men det var en bra kommentar du lämnade, tack så mycket!
Julia Jonsson


Kom ihåg






Trackback