Trots att jag har instagram och blir omedvetet lycklig när det plingar i telefonen

Ibland får jag perioder då jag är emot internet och mobiler trots att jag är 23 år & mitt uppe i allt. Jag har både en samsung 6a och ny dator med fina finesser. Driver ett instagramkonto med över 500 följare och blir omedvetet lycklig varje gång det plingar till i telefonen. Men liksom. När man ser föräldrar gå med sitt barn i vagnen och mobilen i handen. Eller när man just landat med flyget i ett nytt land och det första alla gör är att slå på mobilen... Är inte det ganska tragiskt? Läste i någon artikel att det inte är själva mobilen man är beroende av, utan likes och liknande - belöningscentrat. Det stog också i artikeln att ångest är vad som gör att vi ständigt måste kolla mobilen, vi vill inte missat sms ellt mail. Mobilerna förstör mycket i vår vardag som vi inte ens tänker på....

  • Vid 20.00 så utsöndras melatonin hormon i våra kroppar, för att vi ska känna oss sömniga. (Det är därför man ska sova i ett mörkt rum, då de ger melatoninet en chans) Dock förstör mobilens ljus för hormonet och påverkar våran sömn och minnet negativt. 
  • Mobilen och multitasking påverkar också hjärnan negativt. Då vi flyttar vår uppmärksamhet mellan olika appar var 5e minut. Hur ska vi då lära oss att tillexempel studera i 20 minuter? Eller läsa en hel bok och föreställa oss miljö osv? Eller lyssna på en hel lektion? Då man multitaskar ger man tydligen aldrig hjärnan en chans att slappna av... och det kan ge uppmärksamhetsproblen, dålig beslutfattande på grund av ytliga kunskaper och dålig sömn. (Farligt för hjärnan)

  • När du snabbkollar instagram, facebook & snapchat har du plötsligt tappat koncentrationen i 15-20 minuter efter det att du laggt ifrån dig telefonen. Så sitter du och pluggar och kollar telefonen varje timma, försämras din koncentration märkvärdigt. (Jag brukar ställa telefonen på flygplansläge under de timmar jag pluggar).

  • Kan påverka självbilden negativt. Likes, materiella ting och förmågan att jämföra oss med varandra. I princip dagligen syns ultraljudsbilder i instagramflödet. Fint och fantastisk. Dock kan jag inte låta bli att tänka tanken: När de barnen blir äldre, kommer de då tävla om vems mamma/pappa som fick mest likes på ultraljudsbilden? hahaha! 
 
 
Mobiler har bra funktioner samtidigt som det finns många dåliga. Ibland är det viktigt att lägga ifrån sig telefjånkan då den påverkar hjärnan mer än vi tror. Dessutom är vi så mycket mer än bara resultatet av hur många likes vi fångade på den sista instagrambilden?? Jag brukar ibland vara personen som står där på flygplatsen och betrakta resterande resande. Gör det du också nästa gång, lovar att det är ganska kul och uppenbart hur livsviktigt telefonen är för oss idag;)



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback