Inget är skrivet i sten


Jag försöker alltid se något gott i varje människa och ger alla en chans. Jag pratar med alla på samma villkor, oavsett om det är Avicii eller uteliggaren på stan. Hatar skitsnack och tycker inte om folk som trycker ner andra. Alla människor är lika mycket värda och alla föds goda. Däremot kan religion och hjärntvätt få en människa hemskt formad under livets gång. 
 
Min första kurs på sjuksköterskeprogrammet var Omvårdnadens Grunder, där vi bland annat läste om bemötandet med patienter. Något som satt sig på minnet var Jag-Du-Relationen vilket grundar på fyra byggstenar. Acceptans (acceptera hur personen är just nu), bekräftelse (erkänna personens hela potential möjligheter och styrkor), jämlikhet och ömsesidighet (acceptera personen i sin annorlundahet). 

Jag-Du-Relationen är bra att ha i bakhuvudet för att bemöta alla människor väl - oavsett situation eller tidigare livserfarenheter. Alla är värd en chans och inget är skrivet i sten. Men man får inte vara dum. Be kind!



Kommentarer

Helt rätt! Alla är lika mycket värda.

Svar: Precis så är det :) <3
Juliaajoo


Kom ihåg






Trackback