Att leva två världar

 
Jag läste en forskning angående mobiltelefoner. Där stod det att majoriteten av dem som äger en mobil tar upp den var 6:e minut för att kolla facebook, instagram och snapchat. Fattar ni hur maniskt mycket det är? Jag har även sett på nyheterna att det tar 20 minuter för hjärnan att få tillbaka sitt normala fokus efter att man "snabbkollat" mobilen. Snabbt kan man dra en egen slutsats om att våran hjärna aldrig är lika skarp som den skulle kunna vara. Hur extremt sjukt är inte det?

Bakom skärmen, där man aldrig möter ögonkontakt, är det enkelt att bygga upp sin drömvärld. Visa instargam hur duktig man är på att baka bullar eller träna crossfit. Man speglar upp sitt liv på sitt bästa, mest intressanta och positiva sätt. För idag är det skandal att må dåligt och ännu värre att visa internet det. Eller att man står där framför världens vackraste himmel och den första tanken som slår en är "hur många likes denna bild skulle få på instagram". Tänk också hur ofta vi jämför vårat "instagram-dröm-liv" med alla andras.

Men vad händer när man kollar upp från skärmen och återgår till det normala livet? Där vardagsbekymmer och komplex åter finns med i bilden. Nej vet ni vad jag tror? Jag tror att våran hjärna blir oerhört påverkad av internet, drömvärlden och att aldrig få vara i fokus. För sitter man inte och leker med mobilen så finns den alltid i tanken "Har han skrivit till mig nu?" - "Undra hur många likes jag är uppe i nu?" - "Varför har dom börjat följa varandra på instagram, buhuu".

Ett beroende är aldrig bra och nog är mobilen en stor grund för dagens alla utbrändheter och psykiska ohälsa. Jag har själv börjat lägga bort mobilen när jag jobbar, då får den ligga inne i köket. För ärligt talat tycker jag att den verkliga världen är så mycket viktigare än drömmen vi bygger upp via social media. 

Hur mår du av att ständigt kolla din mobil?



Kommentarer
» Lina

Du verkar ju ha ett drömliv:P alltid så glad och snäll med alla(:

Hej:) en allmän fråga.. Har du beställt air max skorsten bellawithjohn någon gång?:) var du nöjd med leveransen osv därifrån?

Hej:) en allmän fråga.. Har du beställt air max skorsten bellawithjohn någon gång?:) var du nöjd med leveransen osv därifrån?

jag håller så med dig, ang mobilen. jag är inget stort fan av att hålla i mobilen vart 6:e sekund. är jag hemma, lägger jag oftast ifrån mig den, om jag vet att jag inte väntar på ett viktigt samtal. :)

men, ja, mobilen är ett stort beroende i dagens samhälle. vart man än går, så har folk mobilen i näven.
min pojkvän är en av dom där 6 minuters kollarna. :p

Jag kan erkänna att jag kollar instagram väldigt ofta när jag tex tittar film osv. Dock är jag duktig och tar aldrig med mig telefonen ut när jag går promenader :)

Aaaaaah sjukaste jag läst, var 6e minut! :o

Svar: haha ja visst är det sjukt!!
Juliaajoo


Kom ihåg






Trackback