dem rödas tankesätt


Alltså haha jag tycker att Kissie la upp en liten rolig text om hur dem röda tänker:

10 vänner går dagligen ut för att äta middag. Notan blir 1000 kronor. Notan delas på samma sätt som skatter betalas. De första fyra – (de fattigaste) betalar ingenting; – den 5:e betalar 10 kr - den 6:e betalar 30 kr - den 7:e 70kr - den 8:e 120 kr - den 9:e 180 kr - Den 10:e personen (den rikaste) betalar 590 kr.

De tio vännerna åt middag på restaurangen varje dag, nöjda med uppgörelsen. Tills en dag, då ägaren till restaurangen gav dem rabatt. “Ni är så bra kunder. Jag ger er 200 kr i rabatt på era middagar.” Middag för 10 personer kostar nu 800 kr.

Man ville fortfarande betala middagen som skatter betalas i Sverige. De första fyra personerna påverkades inte. De fick fortsätta äta gratis. Men hur skulle de andra 6 göra – de som betalade? Hur skulle de dela upp rabatten på 200 kr så att alla skulle få sin del? De insåg att 200 kr delat med 6 blir 33,33 kr. Men drog de bort det från varje persons andel skulle den 5:e och 6:e perso- nen få betalt för att äta. Restaurangägaren föreslog att det vore rättvist att reducera varje persons nota proportionellt. Han räknade ut de belopp varje person skulle betala:

Resultatet blev att även den 5:e personen fick äta gratis – den 6:e fick betala 20 kr - den 7:e betalade 50 kr - den 8:e 90 kr - den 9: 120kr - den 10:e personen betalade 520 kr istället för tidigare 590 kr. Alla fick lägre pris än tidigare och nu kunde de fem första äta gratis. Utanför restaurangen började de jämföra vad de sparat. “Jag tjänade bara en tia av rabatten!”, började den 6:e personen. Han pekade på den 10:e personen, “…men han tjänade 70 kronor!!!” – “Precis, jag sparade också bara en tia”, sa den 5:e personen. “Det är orättvist att han fick sju gånger så mycket som jag!” “Det är sant!”, skrek den 7:e personen. “Varför ska han få 70 kr tillbaka när jag bara fick 20 kr? De rika ska alltid få det bättre!”– “Vänta ett tag”, skrek de fyra första,“Vi fick ingenting ! Det här systemet utnyttjar oss fattiga!”

De nio personerna skällde på den 10:e och kallade honom för en kallhjärtad egoist, ett kapitalistsvin, en blodsugare som sparkar på de som ligger. Nästa kväll kom den 10:e personen inte till middagen. Så skönt tyckte de andra nio, satte sig ner och åt. När notan kom upptäckte de något. De kunde inte betala den. Det fattades 520 kronor…




Kommentarer

Dem skulle betala din mat så att du får någon mat, så du slipper svälta, precis samma sak som du gör för barnen i Ghana, fast detta skulle ske i Sverige!!
Du jagar företag helhjärtat för att hjälpa barnen i Ghana (fantastisk insats du gör de måste jag säga) men vad är de för fel att hjälpa dem som behöver det här hemma i Sverige?
Tycker de är fel att först skriva den historien, säga att du aldrig skulle ta emot hjälp men sen skriva att dem som verkligen behöver hjälp ska få det! Vi måste väl tro gott om människan och hoppas att dem som får hjälpen är dem som behöver den!! (Vet att de inte alltid ser ut så) men vi måste tro på människan!! Ingen vill sitta i skiten egentligen, varken i Sverige eller nån annanstans i Världen!!

Svar: Super bra kommentar, tusen tack för den. För du har helt rätt i allting som du skriver. Jag ska försöka förklara mina tankar:
Tror du att alla moderater vill att arbetslösa och sjukskrivna ska svälta ihjäl? Nej. I Sverige är det omöjligt att svälta ihjäl TACK VARE att vi betalar skatt. Vi hjälper varandra. Bidrag som går till diverse olika ändamål. Som skolor, sjukvård, sjukbidrag and so on. Däremot tycker jag det är FEL att betala för mycket skatt. När socialdemokraterna styr betalar en Svenssonfamilj 4000 kronor mer i skatt varje månad. Dessutom är det många människor som utnyttjar systemet. Liksom: Jag vill inte att alla mina skattepengar ska gå till latmaskar, ärligt talat alltså. Jag vill att dem ska gå till skolor,sjukvård och folk som är sjuka. Folk som är i behov av dem. Folk som har ont! Jag tror på varje människa, alla är exakt lika mycket av värde. Däremot tycker jag att socialdemokraterna HJÄLPER människor på fel sätt. Det löser inga problem genom att minska jobb, inte tro på privata företag, minska ner RUT & ROT avdrag, höja bidrag & inte tro på människan?! - På så vis blir Sveriges ekonomi skakig. För det andra hjälper man människor genom att ge dem jobb att gå till. Inte mer sjukbidrag (om man inte är i behov av det såklart!)

För du har till hundra procent rätt i allting med din kommentar. Ingen vill sitta i skiten egentligen. Alla vill må bra och ha det bra:)Det är precis det jag tycker är tråkigt. Här i Sverige har vi det otroligt bra. Vi har en stadig ekonomi och alla hjälps åt och betalar skatt. Alla får pengar så de har mat för dagen och tak över huvudet. Men ändå är inte alla nöjda. Ändå vill alla ha mer pengar! - Då brukar jag tänka på mina vänner i Afrika. Som skulle svälta ihjäl utan ett arbete. Dem skulle faktiskt dö. Livet är otroligt orättvist och snedvridet!
Juliaajoo

jag struntar i socialdemokraterna, moderaterna och allt vad de heter (ja jag vet att de är dem som styr).. De va inte partiernas olika lovord jag försökte diskutera och inte heller hoppa på dig som person utan bara visa en annan bild av det hela,utifrån egna erfarenheter. Hoppas du inte tog de som personangrepp och du får självklart tycka som du vill!!
Jag tror inte att något parti kan se till så att ALLA faktiskt har mat på bordet, tak över huvudet eller liknande.. Därför hoppas jag på att de finns människor i detta land som brinner lika mycket för de som behöver de här som för barnen i Ghana! Vi behöver varandra, speciellt efter SD framgång.

Svar: Alla partier är bättre än SD. Bara inte SD styr så får vilket parti som helst göra det! Reinfeldt har varit duktig på att hålla Åkesson på avstånd. Hoppas för allt i världen att Löfven är det också... Det handlar om att öppna sitt hjärta och genom att betala skatt gör man en enorm insats. Det som skrämmer är den psykiska ohälsan i Sverige. Ungdomar som inte tror på sig själv, som inte vill arbeta, som känner sig misslyckade. Dem bör få hjälp. Dem måste få bra psykologer och folk som får dem på rätt spår. Som vill se att de lyckas... Sedan är det upp till oss, var och en, att komma fram till vilken bild man har av det hela. Vilket parti som stämmer mest överens med dina tankar. Vem DU tror - genom SINA värderingar - skulle hjälpa flest ungdomar/ sjuka. För det finns miljoner sätt att nå framgång! Men det är synd att folk förknippar "moderat" med kallhjärtad och en som inte bryr sig om andra. Har även hört av folk att "Moderater inte tycker att sjuka är värd ett skit". Så är faktiskt inte fallet, verkligen inte. Hemska att höra det överhuvudtaget. För om man sätter sig ner och läser/ ser debatter om alliansens tankar om Sverige, skulle fler folk förstå att dem inte är så kallhjärtade som många tror. Dem har bara andra tankar!
Juliaajoo

Du är ett levande bevis på att de inte stämmer!!

Svar: Hur menar du nu?
Juliaajoo

Att du är ett levande bevis på att man som moderat inte är kallhjärtad.. Du är en otrolig varmhjärtad person som kämpar för människan!! Fortsätt så :)

Svar: Mitt hjärta blev otroligt varmt nu. Så fint av dig att skriva så, det värmer mer än du kan ana. Jag tycker att din kommentar var bra, en viktig fråga att ta upp! Tycker bara många har en liten tokig bild på alliansen. Men smaken är som baken och alla får tycka PRECIS som dem vill om alla partier. Vi har alla våra olika åsikter om vad som är bäst för Sverige och resten av världen! kram på dej & hoppas att du får en fin kväll!
Juliaajoo


Kom ihåg






Trackback