LÖRDAG


Här i veckan skulle jag snabb handla på coop erikslid. När jag parkerat bilen tänkte jag "Måste vara snabb nu, så inte bilen hinner frysa ihop". Sedan låste jag dörren och gick mot affärens ingång. När jag var några meter ifrån dörrarna såg jag en tiggare sitta där med en pappersmugg framför sig. Han var i min ålder, hade en svart gammal jacka på sig & en filt över jeansen. I vanliga fall brukar jag aldrig ge några pengar, men just idag gjorde det extra ont att bara se honom sitta där. På automatik kände jag i min vinterjackas fickor och blev ärligt glad i hjärtat då jag hittade 25 kronor...

... Jag gick fram till honom. Sa Hallå och log det största jag kunde. Sedan la jag pengarna i muggen. Killen som satt på den kalla asfalten försökte le och sa samtidigt"tack så snällt". Av någon anledning gjorde det ont att se honom i ögonen, just för att han såg så ledsen ut. Vilket kanske inte är så konstigt? Bara därför drog jag på ett ännu större (men förstående) leende och sa "Det var de minsta jag kunde göra". Tiggaren log nu lite mer ärligt och bekymmersrynkan mellan ögonbrynen krymte en aning. Därefter gick jag in för att handla....

... När jag var klar med handlandet gick jag ut i kylan igen. Placerade kassarna i passagerarsätet, startade bilen och backade ut från parkeringsrutan. När jag körde förbi killen jag tidigare givit lite pengar så lyfte jag handen för att vinka åt honom, samtidigt som jag log. Han vinkade tillbaka & för första gången under dessa 20 minuter såg han ärligt glad ut. Och vet ni? Det var först då kände jag mig lite mer lyckad som människa. Hans glädje smittade verkligen av sig. Tän att jag gjorde en god gärning som resulterade i att vi båda blev sedd och bekräftade ;D

.... Var vill jag komma med denna text? Jo att det är extremt viktigt att se varje människa. Man får aldrig någonsin se ner på en annan person. Och, har du möjlighet till att göra en god gärning - GÖR DET DÅ!!! Både du och personen som du är snäll med kommer att bli glada... Det kan vara allt från att le till en mobbade killen i skolan, till att bjuda jobbet på fika, eller säga till din vän hur mycket denne faktiskt betyder för dig=)

#Spridkärlek



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback