Svar på kommentar om ätstörning.



Svar: Hejsan. Jag vill börja med att tacka för dem varmar orden längst ner i din kommentar - blir så glad av att höra det<3. Men det andra jag läser oroar mig verkligen... Men, vet du en sak? Jag var också på lasarettet och tog prover som visade att mina njurar tagit skada av svältandet. Det var vändpunkten för mig, för då blev jag så oerhört rädd. Jag visste att.. om jag skulle fortsätta svälta.. så skulle mina njurar förstöras för all framtid - usch! Sedan slängde jag ut vågen, klippte i sär måttbandet, pratade med kurator, tvingade i mig mat, grät, skrattade, hade återfall, åt lite till, umgicks med mina vänner, grät ännu mer, raderade mitt kalori-räknar-konto, grät i mammas famn, hatade livet - men någonstans hade jag ändå bestämt mig. Jag skulle vinna över ätstörningen, vilket jag tillslut gjorde. Idag njuter jag av fika, glass och potatisgratäng precis som alla andra, Idag har jag planer för framtiden och längtar tills sommaren. Kan jag bli frisk - då kan du också det!

För just nu gör du din kropp så oerhört mycket skada. Du är elak med din kropp, som gör allt för att hålla igång alla organ just nu. Snälla du!! Varje morgon brukar jag äta havregrynsgröt till frukost - med mellanmjölk och äppelmos. Till det har jag även två husman med ost och gurka. Kan inte du äta en liknande frukost? Då äter vi den alltid båda två & då är du är inte ensam. Jag finns ju alltid här för att stötta och peppa! Ooooch... jag ser ju i din kommentar att du står i ett vägskäl just nu - antingen bestämmer du dig för att stanna kvar i ätstörningen, eller så tar du steget mot friheten. Välj rätt! <3 

Steg 1 - Släng ut vågen.
Steg 2 - Utmana ätstörningen. Om du etc äter lax och potatis till middag, ta en halv potatis mer än vanligt. Det kommer först ge dej ångest - men sedan en vinst och ett steg i rätt riktning. För var lugn, du kommer inte öka i vikt av sådanna små förändringar i maten, men ÄS vill att du ska tro det. Men du gör inte det... För kroppen har en så kallad trivselvikt & när den nått dem siffrorna så stannar vikten, då är det nästan omöjligt att dubba. Då kroppen får vara i sin trivselvikt så är den snyggast & mår bäst=)
Steg 3 - Köp boken Mattillåtet. 

"Barnet på bilden håller på att svälta ihjäl. Och själv klagar vi på våra kroppar, att vi ska banta & hur fula vi är.."
 



Kommentarer

Tack för ditt svar<33 det hjälper! Ibland då jag ätit lite så vågar jag nästan inte somna/kan inte somna för att det gör ont i hjärtat. Kan bli dubbelslag eller rusa och jag är rädd för att om jag somnar kanske jag inte vaknar igen...de gångerna känns extra villiga för mig att jag måste bli fri och frisk!!..

Svar: Nästan alla som drabbas av ätstörningar är duktiga personer. Folk som alltid strävar efter att bli bäst, men tillslut faller det. För att drabbas av ätstörning är man en person som har höga mål och vill lyckas med det mesta... Så det är egentligen fina egenskaper man bär på. Just därför tycker jag att det är JÄVLIGT att dem DUKTIGASTE personerna ska drabbas av ätstörningar. För jag menar.. en ätstörning är en farlig sjukdom, som kan driva en till döden.... liksom.. bara genom att du säger att du lider av en ätstörning så VET jag att du är MÅLMEDVETEN + DUKTIG + HAR SJÄLVDISCIPLIN & VILL MYCKET... Använd dem egenskaperna till att slå ut ätstörningen! För du måste börja äta igen. Hur mycket äter du under en dag idag? - Om du vill får du gärna maila mig på [email protected]
Juliaajoo

Ett av dina bättre inlägg om ÄS!!

Svar: Tack Elin. Åh, det är så himla svårt med ätstörningar, en jäklig sjukdom - usch!!! Hoppas iallafall att du mår bra, tänk att det snart är tre år sedan vi var i Ghana=)
Juliaajoo

Jag äter oftast lite yoghurt på morgonen, sen en måltid nånstans på dagen så antingen middagen eller lunchen. Sen på veckodagar äter jag jättemycket på kvällen (känns iaf så) flera mjukmackor med pålägg osv!! Dricker mycket vatten med...på helgkvällar äter jag också mycket men då unnar jag mig med gott såsom godis osv! Efter helgen mår jag därför bajs och söndagen eller början på veckan kan enbart äta en måltid sen träna...springer varje dag 1h och går... Känns som mängden jag äter på kvällen kan göra att jag blir tjock som ett berg om jag inte rör mig men vill samtidigt inte sluta med det goda jag äter då för mår bra just då liksom! Samma på veckorna, tycker det är gott och njuter...egenlgien kanske det inte är så farlig mängd men känns så för mig:'( är väl ätstörningen...
Vill inte mejla för vill vara anonym, förlåt men tack verkligen för allt du skriver!! Det hjälper mer än du nog tror! Sluta aldrig peppa<3 Jag är och pratar på psykiatrin så...

Svar: Det är helt okej att du är anonym:) Hur som helst är jag orolig för dej & jag vet precis vilket helvete du går igenom. Alla dagar med panik, ångest, oro och självhat - allt för att man ger kroppen lite energi... Såhär brukar jag äta på en dag idag: Frukost klockan 6= Havregrynsgröt med mellanmöjlk och äppelmos + två mackor. Fika klockan 10= Två mackor. Lunch klockan 12= Tillexempel 10 köttbullar, två potatisar sallad och sås. Fika klockan 14= Typ två kanelbullar och fem pepparkakor xD. Middag= samma som lunch. Kvällsfika= Ofta något gott, eller typ äggmackor eller liknande=)... Sedan kan jag trycka i mig 1/2 kg godis varannan dag;) och se på mig, jag är normalviktig:D..... Du ger din kropp alldeles för lite mat. Jag minns att.. när.. jag började om att äta igen så la jag mig ofta i soffan efter maten. Jag försökte möta ångesten som kom, jag fokuserade på hur den kändes, vilken färg den hade, hur den såg ut. & tillslut gick den över! - sedan åt jag alltid med familjen & ofta "tvingade" mina föräldrar mig att äta upp allting på tallriken..... OCH.... när jag ätit mat/fika så säger jag alltid såhär : "Det var riktigt gott, PUNKT".... Vet du? om jag hade varit din kurator så hade jag satt träningsförbud på dej i minst en månad. För du är ute i farliga svängar, kära vän! Du måste ta hand om dig själv, för det finns bara en som du. Var rädd om det<3
Juliaajoo

Ja du har rätt...ska ta studenten nu i år och hade tänkt gå balen men kände mig inte bekväm någonstans och just nu känns det som en pina att ens ha studentklänningen på mig...har inget fast jobb heller men ska sommarjobba lite på café kanel i sommar.
Är så hemskt och jag ska verkligen kämpa. Det sjuka är att så många drabbas och lever efter samma tänk men att man inte ser hur hemskt det är innan mas drabbas?...har typ haft det ett år men före sätt andra lida...

Svar: Självklart ska du ha din studentklänning & det med stolthet. Du tar bara studenten en gång i livet, ta vara på den dagen<3. Kanon att du får jobba lite i sommar, men för att orka jobba - måste du faktiskt äta lite så du har energi.. För om man inte har energi så gör man lätt fel och virrar till saker - det gör iallafall jag!..... Precis, ätstörningen är som en hemsk djävul i huvudet som vill att man ska svälta ihjäl. Den gör så hjärnan blir konstig, ser en annan människa i spegeln och så vidare. Men det går att stoppa djävulen, du måste bara vilja det själv. För det är först då resan börjar. JAG VET ATT DU KLARAR DET!
Juliaajoo


Kom ihåg






Trackback