Stå emot skönhetsideal


Jag har starka åsikter kring dagens skönhetsideal. Oskrivna regler på hur man ska se ut & att man absolut inte duger just nu. Personligen försöker jag sträva efter att älska mig själv varje dag och göra saker jag mår bra av. Det kommer vinna sig i längden & jag får då leva det liv jag faktiskt älskar! Just därför har jag slutat använda triggande och ångestframkallande källor. Har för det första bytt ut fitnesstidningar mot bak och mat tidningar (det ger mig så mycket mer lycka och inspiration att läsa en sån). Ser dessutom aldrig top model, gossip girl & biggest loser, istället kan jag se program som Idol, tjockare än vatten och solsidan. Blondinbellas blogg tycker jag absolut bäst om - hon är en glädjespridare som ger ut fina budskap till alla unga, den läser jag dagligen! Brukar däremot skippa att läsa bloggar som ger ut galna tränings/bantnings tips, skönhet och andra källor som ger ut undermedvetna budskap på att man inte duger, att man borde ändra på sig själv. Bäst är självklart att bygga upp ett eget skydd, som gör att man inte tar emot undermedvetna buskap kring alla ideal. Men det är svårt, riktigt svårt. En bra början är dock att göra sig medveten om att dem faktiskt finns! - tillslut skrattar man nästan åt dem, hehe! (Ps: jag säger inte att det är fel med träning och skönhet, tycker ju själv att det är kul till en viss grad. Det farliga är då ångest, "hon är mycket snyggare än mig" och "jag duger aldrig" kommer in i bilden).

Det viktigaste är att du vet vad du älskar och lever efter det. Följ ditt leende:)



Kommentarer
» Lisa

Fy vilket klokt inlägg!

Svar: Tycker verkligen det är så:) tack!!
Julia Jonsson

» Nina

Man blir stark av ditt skrivande Julia!! Fortsätt så<3

Svar: Tack fina du!<3
Julia Jonsson


Kom ihåg






Trackback