VÄRDEFULL TEXT

När min pojke var fyra år var vi på Mallorca. 
En morgon skulle jag springa utefter stranden. 
Anders ville följa med.
Efter 25 meter blev han trött.
Han stannade, men jag sprang vidare. 
När jag vände, såg jag honom som en liten prick 
som satt och väntade på mig.
När jag kom närmare såg jag att han gjorde någonting. 

När jag kom helt nära, såg jag vad
Han satt nere vid strandkanten och kastade snäckor i havet.
Under natten hade havet spolat upp mängder av snäckor
Han räddade dem tillbaka till livet.
Jag tyckte det var fint gjort, och sa det också.

Men…
Det var hundra snäckor på en meter och stranden var en mil.
Så jag ville få honom att inse det meningslösa. 
Jag sa: Det är fint, men vad tror du det spelar för roll
att kasta tillbaka en snäcka eller två.

Först tittade han bara på mig.
Han hade en snäcka i handen.
Sakta sträckte han upp den mot mig och sa:
För den här, för den här spelar det roll

 

 

 




Kommentarer

Kom ihåg






Trackback