EN ARBETSHELG

 
I helgen har jag arbetshelg. Ska sanningen fram älskar jag mitt jobb. Hade det inte varit för den värdelösa lönen och att man jobbar underbemannat dygnet runt, så hade jag absolut arbetat kvar för resten av mitt liv.

Jag gillar att bry mig om folk, att få bjuda på fika och höra historer från 90 åriga människors liv. Det är en ära att ta hand om mina fina pensionärer på äldreboendet. Sedan älskar jag faktiskt också att ta blodprover, lägga om sår och hitta lösningar på problem. Men tyvärr så är det på tok för underbemannat på varenda boende i hela Sverige(!). Varannan kväll arbetar vi HELT ensam och har ansvaret över nio stycken pensionärer/var. Det ligger alltså på vårat ansvar att ge mediciner (exempelvis: morfin, waran, heminevrin) åt dem äldre och se till att de inte får biverkningar. Dessutom måste vi alltid agera proffesionellt, eftersom fel bemötande kan riva upp många sår. Och vet ni? man måste börja ge kvällsfika redan 18:00, för annars så hinner man inte allt kvällsarbete innan arbetspasset slutar... En skandal tycker jag!

När min pappa och mamma är gamla nog att hamna på äldreboende så vill jag att dem ska få bästa möjliga vård. Jag vill inte att det ska vara stressad, underbemannad personal som tar hand om dem... Näe nu får fan Sverige komma på en lösning inom äldreomsorgen snart.

Detta måste göras
1. Lönen måste upp. (Högre lön = mer status = bättre jobb utförs)
2. Öka personalstyrkan. (Skulle bli mindre sjukskrivningar, många inom äldreomsorgen är sjukskrivna just för utbrändhet. Jag lovar, det är krävande att arbeta för två personer dygnet runt).
3. Ta bort sjuka arbetstider. (Att jobba 7-17:30 eller 7-21 är inte uppskattat).
4. Låt dem anställda gå på mer kurser (Så man får motivation till att utvecklas och bli bättre).
Jobbet i sig är supermysigt och jag älskar det varje dag. Men några justeringar bör göras och det fort!





Kommentarer

Kom ihåg






Trackback