Att leva med högt blodtryck

Många tycker garanterat att jag är dubbelmoral när det kommer till träning. Först hettar jag upp och blir förbannad på dagens idealbilder, om hur det ger oss ångest kring träning och mat... Sedan åker JAG SJÄLV till gymmet och bränner av världens crossfit pass... Känner att jag måste förklara mina tankar kring träning:

Det är skillnad på att träna och träna. Antingen så tränar man för att ångesten och tankarna om drömkroppen driver en framåt. Eeeeeller så tränar man för att kroppen mår bra av det och för att det är kul. Jag personligen har högt blodtryck + hjärtklappning och tvingas äta mediciner för det (Högt blodtryck är farligt att leva med, det är ökad risk för njursjukdom, hjärtsvikt, stroke, hjärtinfarkt osv)... Men den egentligen bästa medicinen för att sänka blodtrycket är en hälsosam livsstil. Husmanskost, sömn och träning. Mitt mål är att sluta med tabletterna i framtiden & för att göra det måste jag sova, träna och äta bra. En hälsosam livsstil helt enkelt! 

... Däremot skulle två träningspass i veckan räcka för min "hälsosamma livsstil". Men jag tycker att Tabata och Crossfit är sjukt kul. Därför tränar jag fyra gånger i veckan. Att ta nya rekord, svettas som en gris och bara pressa gränserna - jag älskar det!! Sedan försöker jag skita fullständigt i hur kroppen ser ut, eller på vilken siffra vågen står på. Istället försöker jag bara vara nöjd med min kropp, för den är ju faktiskt himla fin! Sååå enligt mig är det skillnad på träning och träning. Antingen ångest-kalori-tränar man. Eller så tränar man för att det är hälsosamt och kul. Mitt mål med träning (i kombination med bra mat och sömn) är att få ett bra blodtryck och sluta med medicinerna. Varför tränar du?


Ps 1: Har inte pratat så mycket om mitt höga blodtryck tidigare för att jag hatar det. Ärligt talat skäms jag över det, trots att de är en vanlig sjukdom. Iallafall en vanlig sjukdom bland folk som är +30år... Men jag har faktiskt ätit medicinerna sedan 19 års ålder och hoppas att snart få ta min sista lilla tablett:D hihi! 



Kommentarer
» Frida

Bra inlägg! Tränar för att jag älskar att märka hur jag får bättre kondition och blir starkare. Den snygga kroppen är liksom en bonus men ingen anledningen att träna. Jag känner mig själv och triggas inte av att tänka "jag får en snygg kropp, jag får en snygg kropp, jag får en snygg kropp" utan när träningspasset är som jobbigast tänker jag alltid "shit, jag har blivit starkare än sist" och "jag orkar mer nu än vad jag gjorde för två veckor sedan". Alla är vi olika men precis som du säger får jag min motivation av att hela tiden försöka utmana mig själv och slå mina tidigare rekord! :D

Svar: Blir så glad av din kommentar, låter verkligen som att du tränar av rätt anledning och har koll på din träning. Å visst är det roligare att bli starkare, man blir lite stolt över sig själv då;). Hoppas du har en fin fredags kväll! Kram på dej:)
Julia Jonsson

Jag älskar att träna, tycker det är himla kul. Sedan har jag fortfarande problem med att bli hungrig sedan efter ätstörning, men jag tycker att träningen hjälper till att väcka min hunger lite grann, det gör det lättare att äta och kunna njuta av maten mer.
Men som sagt, tycker träning är väldigt kul (eller i alla fall den träning jag väljer att träna då).
Bra inlägg :)

Svar: Så himla smart du är!!! Låter ju kanon att du kan njuta mer av maten med hjälp av träning. Precis som det ska vara! Du är ju grym!!:D hoppas allt är bra med dej, kram!
Julia Jonsson


Kom ihåg






Trackback