Glöm inte bort att le

 
Du glömmer väl inte bort att le?
När du ler skickas budskap till hjärnan om att du är lycklig, vilket resulterar i lyckohormonet endorfin. Forskning visar faktiskt att kroppen får känslan som vi härmar. Exempelvis kände sig folk lyckliga bara genom att hålla en liten penna mellan tänderna, så de imiterade ett leende. Funkar på samma sätt med personer som rynkar på ögonbrynen, de känner sig mindre lyckliga. Så vänner, le även när du känner dig olycklig - då kommer kroppen producera endorfiner som får dig på bättre tankar.

Nästa gång du känner dig stressad bör du ta ett djupt andetag och le. Detta kommer få dig att känna dig mindre stressad, andningen blir lugnare och du kommer känna mindre oro. Detta bör även testas då du tränar & allting känns tungt - med ett leende kommer du orka ännu mer. Dessutom smittar leenden av sig till din omgivning. 

Jag brukar alltid jobba med ett stooort leende på läpparna. För en vecka sedan sa faktiskt en brukare såhär till mig:  "Du har ett smittande leende, det minskar min ångest". Det gjorde mig glad och jag insåg faktiskt värdet i ett litet leende. Så kom ihåg att le, mina fina! :)



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback