Acceptera dina styrkor och svagheter.


En pinsam svaghet och rädsla som jag lever med ;P
Jag har alltid varit extremt bollrädd. Jag har alltid hatat att vara med på gymnastiklektionerna i skolan pågrund av min rädsla. Fotboll, volleyboll, innebandy, skridskor, brännboll, spökboll, badminton, basket. Jag fejkade ofta sjukintyg lappar till min gympalärare om "hur ont jag hade i knäna". Eller så sprang jag till skolsköterskan för "min huvudvärk". Jag hatade gymnastik och kunde nästan ligga sömnlös natten innan fotboll. Detta gjorde givetvis att jag tryckte ner mig själv enormt mycket också "Jag är så jävla dålig som inte ens kan sparka en jävla boll" - "Alla tycker att jag är jätte tråkig" - "Ingen kille vill ha en tråkig tjej" - "Jag är dessutom ful, värdelös och meningslös"... Jaaa den negativa cirkeln var igång tack vare gympalektionerna... Än idag får jag hög puls när mina kompisar vill spela volleyboll på stranden. Snabbt går även den negativa cirkeln igång också. Men idag har jag lärt mig att stoppa tankarna. Idag säger jag istället "Det är okej att jag inte gillar volleyboll" - "Jag är inte tråkig bara för att jag ligger kvar och solar istället" - "Om någon tycker det, är det ingen person att ha i livet ändå" - "Jag är himla bra på många andra saker istället, som att baka cupcakes, hoppning med häst, stå i jägarvilan och vara omtänksam" - "Jag är den jag är, and thats good". 

Anyway, jag har en poäng med detta inlägg också. Å det är att jag har lärt mig en sak här i livet, som är guld värd att bära med i bagaget. Det är att man måste acceptera sina styrkor och svagheter. Ingen kan vara bäst på allt och det är okej. Självklart är rädslor till för att övervinnas, men ibland känns det ovärt. Som bollsporter för mig. Jag vet att jag är sämst på volleyboll & jag hatar att spela det. Å det är okej, men ta fram en häst och höga hinder - ska vi se vem som har hjärtklappning istället liksom;)!!! Alla är vi olika duktiga på olika saker. Acceptera att du inte kan vara bäst på allt & tryck in i din hjärna att du duger ändå! (Btw: om du har Ätstörningar och din rädsla är viktuppgång, då hoppas jag att du förstår att den rädslan måste övervinnas. Där handlar det om liv eller död i värsta fall. En ätstörning får ändå aldrig någon att må bra och känna sig nöjd med livet. så den bör utrotas)

Vänd om dina tankar
"Jag har ett fult springsteg - eller - Jag är sjukt bra som överhuvudtaget är ute och springer".
"Jag har feta lår - eller - Jag har fan snygga lår".
"Jag är dålig på att laga mat - eller - Jag är bra på många andra saker istället". 
"Jag ser fet ut i denna tröjan - eller - Jag tar omgivningen med min självkänsla å leende ikväll"
"Varför åt jag den kakan? - eller - den kakan var god, punkt". 
"Vad fet jag är - eller - vad fin jag är". 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback