Grunden för en ätstörning

FRÅGA:
På tal om allting...du har varit så himla stark och jag ser upp till vad du lyckats med så sjukt mycket! Är Avunsjuk med andra ord helt enkelt!!!! Men vart startade allting för dig? Vad fick dig att börja skada dig själv med det som slog ut i sjukdomen? För en grund fanns ju varför allting började?:( kan du inte kanske göra ett inlägg om det om du känner att du orkar <3 är glad för allt "nyttigt/förståndigt" tänk du skriver tjejen <3

SVAR:
I grund och botten bildas en ätstörning när livet är pitchout. Det vill säga när man inte har kontroll på vardagen längre. Man känner sig stressad och orolig. Tillslut får man kraftig ångest och "tappar kontrollen" på livet.  Då tar man istället till saker som MAN KAN kontrollera. Tillexempel: Träning, Alkohol eller mat. Många människor blir förkylda så fort dem blir lediga - det ska man se som en varningsklocka!!

För mig var det troligtvis också så. Jag försökte helt enkelt vara för duktig. Jag gick heltid i skolan, med alla läxor som hör till. Dessutom jobbade jag VARJE HELG. Jag red i tävlingsgruppen på Skellefteå Ridklubb och ville vara oslagbar. Dessutom skulle jag springa snabbast på 2km, ha den snyggaste kroppen, vara den roligaste kompisen, leva det mest spännande livet & resa överallt (jag var i FEM olika länder under ETT år) osv.... Tillslut blev det helt enkelt för mycket även för mig och jag började få ganska kraftig ångest - Jag kände mig ju aldrig bäst i någonting? jag kände mig bara värdelös, att jag aldrig gjorde något bra & jag började känna mig fet. Sjukt ful och sjukt fet.

DÅ vs Nu.
I mitt fall började jag kontrollera ångesten med mat. Det gick ganska fort innan min "svälthjärna" tog över mitt liv;P Jag såg den tjocka tjejen i spegeln trots att jag gått ner 13 kilo på några få månader... När svälthärnan är inblandad kretsar allt kring mat. Mat och träning.

Det har inte varit en lätt resa, men idag är jag frisk. Alla mina fina former är tillbaka och jag känner mig faktiskt fin idag. Dessutom är jag stark psykiskt, nu har jag byggt upp en mur som är omöjlig att riva. Jag vet att jag duger, är fin & värd ett bra liv. Jag vet att godis och makaroner inte är farligt. Och jag vet att det INTE går att vara bäst i allting samtidigt - och att man duger förbaskat bra ändå! 



Kommentarer

Ja, du är galet bra Julia ♥

Svar: Och du är minst lika bra! Jag har dej och dina kloka ord mycket att tacka:)! Hoppas du får en bra jul Mallan, trots omständigheterna. Tänker på dej!<3
Julia Jonsson

Du är stark och otroligt fin! Bra gjort!!
Men hur mycket vägde du när du var som "risigast" och vad väger du nu och hur lång är du?:)

Svar: Tack kära vän! Just siffror går jag inte in på. Om jag ska vara helt ärlig vet jag inte min vikt just nu, ser det som totalt onödigt vetande - jag vet att jag är normalviktig och det räcker för mig;) Ha en fantastiskt fredag!
Julia Jonsson


Kom ihåg






Trackback