Alla smyger med maten.

"Maten jag stoppar i mig när ingen ser - det räknas inte" sa en kompis till mig på skämt för någon vecka sedan. Jag fick mig verkligen en tankeställare. För det är ju verkligen så för dem flesta. Det är någon form av trend att "bevisa att man äter så lite som möjligt". Vi läser på bloggar, instagram och i "hälso" tidningar om folk som äter jätte lite och samtidigt visar upp sina perfekta drömkroppar. De kan tipsa om hur de bara äter en husmansmacka till frukost, sallad till lunch och lax till middag - sedan äter dem inte mer på hela dagen.... Men det är en jävla svält kost. Vi ska få i oss 2000 kcal på en dag (kommer gå in på exakt hur mycket det är lite senare). För vet ni vad som händer om vi äter denna svältkost^? Jo, kroppen kommer tillslut bli så jävla hungrig att det resulterar i "frosseri" - dvs. Man kommer stoppa i sig allting man får tag på, bara för att kroppen (helt omedvetet) är utsvulten.. Men dessa frosserier skriver ingen om i sin blogg, på instagram eller i tidningarna? NEJ. Men jag vill loooova att alla era idoler gör det. För kosten jag skrev om här uppe^ den orkar ingen leva på! 

Tänk om alla kändisar kunde skriva om allt småätande dem gör också? När de "råkade" ta två kakor från skafferier. Eller hur de tog en extra macka till middagen för att dem faktiskt var hungriga? Eller hur de faktiskt unnar sig vin, godis eller chips någon dag i veckan? - Tänk om alla dessa "drömkroppar" skulle skriva ut hela matschemat. För det är verkligen så - Jag tror att de flesta (läs alla) människor lever med tron om att "maten jag stoppar i mig när ingen ser, räknas inte". - Tänk om alla kunde berätta om sitt småätande? För det gör alla ibland? Det är inget man behöver skämmas för, eller smyga med, för alla gör det? SÅ DET SÅ :)

 
Detta är en perfekt matdag. Cirka 2000 kcal: 
Frukost: Havregrynsgröt med mjölk och banan + macka.
Mellanmål: 1 banan.
Lunch: Spagetti och Köttfärssås, sallad + husman
Fika: Äppelpaj med (5skedar)vaniljvisp. 
Middag: 2 potatisar,10 köttbullar, sylt, brunsås, sallad och mellanmjölk + macka
Kvällsfika: 2 husmans med ägg och kaviar
Där har ni ungefär 2000 kcal.

& så ni ska kunna äta utan att öka i vikt. Och självklart ska ni äta mer om ni tränar! - Däremot så kan man självklart välja mörkt bröd istället för ljust bröd (bara för att det är massor av dåliga ämnen i ljust bröd, för att hållbarhetsdatumet ska bli längre osv!). Man kan även välja bort eftermiddagsfikat och ta någon rejäl mellanmåls macka istället! - Men ät rejäla måltider, annars kommer det ändå sluta i småätande eller frosseri tillfällen... 

Och.. pst... däremot kan olika maträtter forma kroppen på olika sätt, spännande va;) Kan skriva om det sen! 

Men kom ihåg att äta regelbundet och från hela kostcirkeln. Då mår kroppen som bäst!



Kommentarer

Det beror ju på ålder också, en 16-18 årig tjej ska ju få i sig typ 2300!

Svar: Det har du nog rätt i! Och om man tränar ska man plusa på ca 500kcal/dag. Det är alltså som fem extra bananer eller en extra portion mat!
Julia Jonsson

Du är bäst, älskar sån här inlägg, tipsa gärna mer om vad för typ av mat som är bra. Bra sammansättningar för frukost, lunch och middag. Även tips på bra kvällsmål och mellanmål under dagen.

Keep up the good work girl!:D

Svar: Så roligt att du kommenterar. Jag lovar att blogga mer om rätt mat osv, kul med respons!! Hoppas att du mår fint! Kram :)
Julia Jonsson


Kom ihåg






Trackback