Varför Volontär?

När ni var små blev ni mött av kramar när ni var ledsna, leksaker när ni fyllde år och leenden när ni gjorde någonting bra. Ni hade en vuxen som hjälpte er med läxan och en mormor som skämde bort er med nybakta bullar. Dessutom många människor omgivningen som SÅG er. Som berättade att ni var söta, bra och duktiga.
 
Barn på barnhem får inte uppmärksamheten de behöver. Där finns ingen som berättar att de är duktiga, hjälper till med en svår läxa eller trötstar om de mår dåligt. Vilket alla människor behöver... Min volontärresa var rätt dyr. Just därför sa många "Men fan Julia, skänk alla pengar i stället för att åka själv. Du hjälper barnen mer genom att ge dem pengar".  Men vet ni? En timma på barnhemmet var allting som behövdes. Redan då insåg jag att Volontärer är livsviktiga. För hur mycket pengar man än skänker, så går alltid pengarna åt fel människor - och grejer. Genom att själv åka ner som volontär får man lägga pengarna i rätt händer. Dessutom behövs vårat tänk i Afrika (och andra länder). Vi måste dit och berätta att AGA är fruktansvärt. Att män också bör arbeta och visa barnen hur värdefulla de är.

 
I morgon publiceras ett inlägg om hur man blir volontär. Jag kommer stegvis berätta hur jag gjorde. Dessutom ska ni få läsa om hur jag bodde - vad jag åt - hur man kan bli fadder - och smarta tips till dig som snart ska åka iväg som volontär. (och om du har överiga funderingar?) NU SNACKAR VI GHANA VECKA! 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback